Περιβάλλον

Ευρώπη και Βόρειος Αμερική είναι μια ενιαία ήπειρος - Τι υποστηρίζει νέα μελετη

H Γη έχει μια πολυσύνθετη γεωλογική και τεκτονική ιστορία με κομμάτια ξηράς να σχηματίζονται, να ενώνονται και να διαλύονται για δισεκατομμύρια έτη μέχρις ότου να αποκτήσει ο πλανήτης μας την εικόνα που έχει σήμερα με τις επτά ηπείρους της.

Μια ερευνητική ομάδα υποστηρίζει ότι ίσως είναι καιρός να ξαναγράψουμε τα εγχειρίδια γεωγραφίας υποστηρίζοντας ότι στην πραγματικότητα υπάρχουν μόνο έξι ήπειροι.

Ερευνητές από το Πανεπιστήμιο του Ντέρμπι λένε ότι η διάσπαση της ευρωπαϊκής και της βορειοαμερικανικής ηπείρου είναι ακόμη σε εξέλιξη. Με απλά λόγια λένε ότι Ευρώπη και Βόρειος Αμερική είναι ακόμη ενωμένες…

«Η ανακάλυψη δείχνει ότι η Βόρεια Αμερική και η Ευρασιατική τεκτονική πλάκα δεν έχουν ακόμη διασπαστεί, όπως παραδοσιακά πιστεύεται ότι συνέβη πριν από 52 εκατομμύρια χρόνια. Στην πραγματικότητα, εξακολουθούν να τεντώνονται και βρίσκονται σε διαδικασία διάσπασης» λέει ο Δρ. Τζόρνταν Φίθεαν, επικεφαλής της ερευνητικής ομάδας.

Τα ευρήματα

Η νέα μελέτη επικεντρώθηκε στον σχηματισμό της Ισλανδίας, η οποία βρίσκεται μεταξύ της Θάλασσας της Γροιλανδίας και του Βόρειου Ατλαντικού Ωκεανού.

Μέχρι τώρα, πιστευόταν ευρέως ότι η Ισλανδία σχηματίστηκε πριν από περίπου 60 εκατομμύρια χρόνια όταν η μεσοατλαντική κορυφογραμμή – το όριο μεταξύ της βορειοαμερικανικής και της ευρασιατικής τεκτονικής πλάκας – άρχισε να υποχωρεί, δημιουργώντας ένα καυτό κομμάτι μανδύα που μετασχηματίστηκε σε ένα ηφαιστειακό νησί.

Ωστόσο, στη μελέτη τους οι ερευνητές αμφισβητούν αυτή τη θεωρία. Αναλύοντας την κίνηση των τεκτονικών πλακών στην Αφρική, οι ερευνητές προτείνουν τώρα ότι η Ισλανδία και η Κορυφογραμμή των Φερόων της Γροιλανδίας και της Ισλανδίας (GIFR) περιέχουν επίσης κομμάτια χαμένων και βυθισμένων θραυσμάτων τόσο από την ευρωπαϊκή όσο και από τη Βόρεια Αμερική.

Ονομάζουν αυτό το πρόσφατα αναγνωρισμένο χαρακτηριστικό «Rifted Oceanic Magmatic Plateau» (ρήγμα ωκεανικού μαγματικού οροπεδίου) ή για συντομία ROMP.

«Μου αρέσει να σκέφτομαι αυτή την ιδέα ως την Επιστήμη της Γης που ισοδυναμεί με την εύρεση της Χαμένης Πόλης της Ατλαντίδας. Θραύσματα χαμένης ηπείρου βυθίστηκαν κάτω από τη θάλασσα και χιλιόμετρα λεπτών ροών λάβας. Μελετώντας την εξέλιξη του ρήγματος στην ηφαιστειακή περιοχή Άφρα στην Αφρική και συγκρίνοντάς την με τη συμπεριφορά της Γης στην Ισλανδία, μπορούμε να δούμε ότι αυτές οι δύο περιοχές εξελίσσονται με πολύ παρόμοιους τρόπους» υποστηρίζει ο Φίθεαν. Να σημειωθεί πάντως ότι σε πρώτη τουλάχιστον φάση η μελέτη αυτή κρίνεται ως αμφιλεγόμενη.