Αντιμέτωποι με τις ρωσικές απειλές για κλείσιμο της στρόφιγγας του φυσικού αερίου αν δεν ικανοποιηθούν οι πληρωμές σε ρούβλι είναι οι ΄Έλληνες εισαγωγείς του καυσίμου. Με βάση το σχεδιασμό, η ΔΕΠΑ Εμπορίας η οποία εισάγει τις μεγαλύτερες ποσότητες ρωσικού αερίου στην Ελλάδα από την Gazprom, θα πρέπει να καταβάλλει το αντίτιμο πληρωμής σε περίπου 20 ημέρες από σήμερα δηλαδή περί τις 20 Απριλίου.
Αντίστοιχες συμβάσεις για μικρότερες ποσότητες διαθέτουν απευθείας με την Ρωσική εταιρεία η Μυτιληναίος, η Κοπελούζος αλλά και η ΔΕΗ.
Μιλώντας αργά χθες το βράδυ σε τηλεοπτικό κανάλι ο υπουργός Περιβάλλοντος και Ενέργειας κ. Κώστας Σκρέκας, επιβεβαίωσε το παραπάνω χρονοδιάγραμμα πληρωμής τονίζοντας ότι στο θέμα αυτό η Ελλάδα δεν μπορεί να πάει κόντρα στην Ευρωπαϊκή γραμμή, η οποία έχει απορρίψει κατηγορηματικά την πρόταση για πληρωμή στο Ρωσικό νόμισμα.
Την ίδια άποψη εκφράζουν και στελέχη της ΔΕΠΑ Εμπορίας, τονίζοντας ότι διαφορετική επιλογή συνιστά μονομερής απόφαση που συνεπάγεται τροποποίηση της σύμβασης και μπορεί να οδηγήσει σε διαιτησία.
Ο κ. Σκρέκας δήλωσε χθες ότι οι συνθήκες σε κατάσταση πολέμου είναι απρόβλεπτες για αυτό και η χώρα λαμβάνει μέτρα σε περίπτωση που το Κρεμλίνο σκληρύνει την στάση του.
Όπως άλλωστε προβλέπει ο σχεδιασμός αν σταματήσουν οι ροές του φυσικού αερίου, θα κηρυχθεί συναγερμός τύπου 3 και υπάρχει εναλλακτικό σχέδιο για να αντιμετωπίσει τις ελλείψεις.
Σε αυτή την περίπτωση θα χρειαστούν επιπλέον φορτία LNG (για τον Απρίλιο είναι προγραμματισμένα διαδοχικά τρία φορτία), η λειτουργία στο φουλ των λιγνιτικών μονάδων και η μετατροπή των μονάδων φυσικού αερίου της ΔΕΗ, της Elpedison και της Ήρων σε diesel. Ωστόσο εκφράζονται σοβαρές επιφυλάξεις για την ικανότητα του ενεργειακού συστήματος να απορροφήσει τους κραδασμούς.
Στην Ελλάδα φαίνεται ότι υπάρχει έλλειμμα λιγνίτη στις αυλές των λιγνιτικών μονάδων ενώ και ο σχεδιασμός για την ενίσχυση της Ρεβυθούσας με νέα δεξαμενή αποθήκευσης δεν αποτελεί ένα άμεσο σχέδιο.
Τις τελευταίες μέρες η κυβέρνηση βρίσκεται σε επαφές με Έλληνες πλοιοκτήτες για την ανεύρεση παλιού πλοίου που θα μπορούσε να αγκυροβολήσει στο νησάκι της Ρεβυθούσας και να καλύψει σχετικά γρήγορα τις ανάγκες σε νέες ποσότητες υγροποιημένου φυσικού αερίου.
Για σήμερα είναι προγραμματισμένη συνάντηση στο ΥΠΕΝ με τον ΔΕΣΦΑ, προκειμένου ο διαχειριστής να παρουσιάσει την μελέτη κόστους –οφέλους για την αναβάθμιση της αποθηκευτικής δύναμης της Ρεβυθούσας.
Σύμφωνα πάντως με τις διεθνείς εκτιμήσεις για να υποκατασταθεί το 42% των εισαγωγών της ΕΕ από τη Ρωσία, απαιτούνται επιπλέον 1358 πλοία LNG, κάτι που αποδεικνύει την μεγάλη δυσκολία της Ευρωπαϊκής ηπείρου να διαχειριστεί την απουσία του Ρωσικού αερίου.