«Σκάρτο» βιομηχανικό αέριο πωλείται στα πρατήρια ως υγραέριο κίνησης - Οι επιτήδειοι καρπώνονται τη διαφορά
Όργιο παρανομίας στην αγορά υγραερίου, το οποίο υπολογίζεται ότι κοστίζει στο κράτος απώλειες δημοσίων εσόδων πάνω από 40 εκατ. ευρώ ετησίως και βάζει σε κίνδυνο τους καταναλωτές, καταγγέλλουν παράγοντες της αγοράς.
Σύμφωνα με την «Καθημερινή», χαμηλότερης ποιότητας και φορολογίας βιομηχανικό αέριο πωλείται σε πρατήρια ως υγραέριο κίνησης χωρίς παραστατικά.
Κάθε λίτρο βιομηχανικού υγραερίου έχει περίπου 0,21 ευρώ χαμηλότερη φορολογία από ένα λίτρο υγραερίου κίνησης (πάνω από 25% της λιανικής τιμής του υγραερίου κίνησης). Τη διαφορά αυτή καρπώνονται οι επιτήδειοι.
Εκτιμάται ότι πάνω από το 25% του υγραερίου κίνησης που πωλείται στην Ελλάδα προέρχεται πλέον από παραδόσεις υγραερίου βιομηχανίας, χαμηλότερου ειδικού φόρου κατανάλωσης.
Χαρακτηριστικό είναι πως σήμερα στην Αττική, σύμφωνα με τα επίσημα στοιχεία της Γενικής Γραμματείας Εμπορίου και Προστασίας Καταναλωτή και του παρατηρητηρίου τιμών, υπάρχουν πάνω από 15 πρατήρια που πωλούν το υγραέριο κίνησης χαμηλότερα από την τιμή διυλιστηριακού κόστους.
Αυτό είναι καθαρά αποτέλεσμα εκτεταμένου λαθρεμπορίου, τονίζουν παράγοντες της αγοράς εκτός και αν εταιρείες προμήθειας και πρατηριούχοι έχουν αποφασίσει να δουλεύουν συστηματικά επί ζημία.
Σύμφωνα με τα επίσημα στοιχεία του υπουργείου Ενέργειας, η συνολική αγορά υγραερίων τους τελευταίους έξι μήνες του 2018 είναι αυξημένη παρουσιάζοντας όμως μια εντυπωσιακή στρέβλωση. Το υγραέριο κίνησης φαίνεται να είναι πτωτικό κατά 6%, ενώ το υγραέριο βιομηχανικής χρήσης είναι αυξημένο κατά 8,5%!
Αυτό έρχεται σε προφανή αντίφαση με όσα προκύπτουν από την αγορά, καθώς και ο αριθμός των πρατηρίων υγραερίου αυξάνεται συνεχώς (ξεπερνούν σήμερα τα 1.100 σε όλη την Ελλάδα), αλλά και ο αριθμός των οχημάτων που μετατρέπονται από βενζίνη σε υγραέριο αυξάνεται συνεχώς. Είναι προφανές πως ολοένα και περισσότερο βιομηχανικό υγραέριο διοχετεύεται στα πρατήρια ανά την Ελλάδα.
Την ίδια στιγμή, παραμένουν στον «αέρα» καίρια θέματα που θα μπορούσαν να περιορίσουν το φαινόμενο αυτό, όπως:
• Η υποχρέωση αυτόματης έκδοσης αποδείξεων από το πρατήριο κατά την πώληση υγραερίου (για τα υπόλοιπα καύσιμα ισχύει εδώ και πολλά χρόνια – για το υγραέριο όμως όχι).
• Η διασύνδεση του υγραερίου στο σύστημα εισροών/εκροών.
• Οι εντατικοί έλεγχοι, αλλά και η άμεση επιβολή αποτρεπτικών κυρώσεων σε κάθε περίπτωση διαπίστωσης παραβάσεων.
• Απαγόρευση φόρτωσης υγραερίου κίνησης και υγραερίου βιομηχανικής χρήσης στο ίδιο βυτιοφόρο κατά το ίδιο δρομολόγιο.
Αντ’ αυτών, οι έλεγχοι των πρατηρίων για το υγραέριο περιορίζονται μόνο σε ένα γραφειοκρατικό καθεστώς χειρόγραφων ελέγχων και διασταυρώσεων στοιχείων, από τα κατά τόπους τελωνεία, μόλις σε 3τή βάση.