Πατριαρχεία
Ενημερώθηκε στις:

Φανάρι-Σκόπια: Οι συνέπειες από τις "εκκλησιαστικές Πρέσπες" -Τι θα γίνει με αυτοκεφαλία-Μιλούν για "θαύμα για την Μακεδονία''

Πανηγυρίζουν στα Σκόπια για την νέα σκανδαλώδη απόφαση του Οικουμενικού Πατριαρχείου για Κοινωνία με τους σχισματικούς.  

Το ΠΕΝΤΑΠΟΣΤΑΓΜΑ είχε προειδοποιήσει από το 2018 μετά την ουκρανική εκτροπή πως παίρνει σειρά η «μακεδονική» Εκκλησία για να χτυπηθεί η ισχύς της Ρωσίας στα Βαλκάνια και τώρα δόθηκε η ευκαιρία. 

Ο πρωθυπουργός της χώρας Dimitar Kovachevski ευχαρίστησε τον Οικουμενικό Πατριάρχη για την αναγνώριση της Αρχιεπισκοπής Αχρίδας ως κανονικής. «Αν και με αυτή την πράξη δεν έχει ακόμη επιλυθεί το τελικό καθεστώς και το όνομα, το πιο σημαντικό και μεγαλύτερο βήμα έχει ολοκληρωθεί. Τώρα η Ορθόδοξη Εκκλησία μας είναι σε κοινωνία με όλες τις Ορθόδοξες Εκκλησίες και αυτή η ημέρα είναι μια ιστορική ημέρα μετά από επτά δεκαετίες απόλυτης απομόνωσης. Σήμερα, με απόφαση του Οικουμενικού Πατριαρχείου, μπαίνουμε στην Ορθόδοξη οικογένεια όλων των τοπικών εκκλησιών», έγραψε ο Κοβάτσεφσκι στο Facebook και συμπλήρωσε πως η απόφαση του Οικουμενικού Πατριαρχείου σημαίνει «αναγνώριση της συνέχειας που έχει η ιστορική μας εκκλησία με την αρχαία Αρχιεπισκοπή της Αχρίδας»

Στον αντίποδα προβληματισμός επικρατεί σε Σερβία και Βουλγαρία, αλλά και στην Μόσχα βέβαια, ενώ μέχρι ώρας δεν υπάρχει επίσημη ελληνική θέση.

Η σερβική κρατική τηλεόραση χθες ήταν ιδιαίτερα επικριτική χρησιμοποιώντας τον όρο «Εκκλησία της Βόρειας Μακεδονίας» έκανε αρκετές φορές με αναφορά στην απόφαση του Οικουμενικού Πατριαρχείου να αναγνωρίσει το MOC-OA.

Ο Ζόραν Τσβόροβιτς, καθηγητής στη Νομική Σχολή στο Κραγκούγεβατς, δήλωσε με αφορμή την απόφαση του Οικουμενικού Πατριάρχη ότι μόνο η Σερβική Ορθόδοξη Εκκλησία (SOC) έχει το δικαίωμα να παραχωρήσει αυτοκεφαλία σε ορισμένες από τις οργανωτικές της μονάδες . Σε δήλωσή του στο πρακτορείο Beta, ο Cvorovic είπε ότι ο Βαρθολομαίος «λήστεψε την κανονική επικράτεια της Σερβικής Ορθόδοξης Εκκλησίας» και ότι, όπως τους αποκαλούσε, ανακήρυξε τους «σχισματικούς στη Μακεδονία» που χωρίστηκαν από τη Σερβική Ορθόδοξη Εκκλησία ως κανονική τοπική εκκλησία. Πρόσθεσε ότι ο Βαρθολομαίος ήθελε τη θέση του «ανατολικού πάπα» για τον εαυτό του, αν και ήταν «μόνο ο πρώτος επί τιμή» μεταξύ των τοπικών ορθόδοξων εκκλησιών.

«Η αντικανονική απόφαση του Πατριαρχείου Κωνσταντινουπόλεως όχι μόνο προδίκασε τη λύση του μακεδονικού σχίσματος, αλλά η Κωνσταντινούπολη ήθελε να υποβαθμίσει πλήρως τη δύναμη του πιθανού τόμου που θα έδινε η Σερβική Εκκλησία στους Ορθοδόξους Μακεδόνες, αλλά και να περιορίσει και να υποβαθμίσει την πλήρη εξουσία κάθε αυτοκέφαλης Εκκλησίας, συμπεριλαμβανομένης της SOC» , δήλωσε ο νομικός ιστορικός Τσβόροβιτς, γνωστός και ως συγγραφέας του βιβλίου «Νόμος και Ορθοδοξία». Δήλωσε επίσης ότι, πριν από μερικά χρόνια, «αν και οι κανόνες δεν το επιτρέπουν», το Πατριαρχείο Κωνσταντινουπόλεως παρενέβη στην Ουκρανία, δημιουργώντας μια νέα μη κανονική εκκλησία, τη λεγόμενη Ορθόδοξη Εκκλησία της Ουκρανίας, από «πρώην σχισματικούς». «Το Πατριαρχείο Κωνσταντινουπόλεως δεν έχει καμία αρμοδιότητα σε σχέση με άλλες τοπικές αυτοκέφαλες εκκλησίες, γιατί όλες οι αυτοκέφαλες εκκλησίες έχουν το ίδιο πεδίο αρμοδιοτήτων και είναι ίσες μεταξύ τους», επεσήμανε ο Τσβόροβιτς.

Σύμφωνα με τον ίδιο, «η Κωνσταντινούπολη πιθανότατα ελπίζει ότι η κανονική και οξεία αντίδραση της Σερβικής Ορθόδοξης Εκκλησίας θα απουσιάσει, επομένως η Σερβική Ορθόδοξη Εκκλησία θα πρέπει να αντιδράσει άμεσα αποφασιστικά διακόπτοντας την κοινωνία με το Πατριαρχείο Κωνσταντινουπόλεως, έως ότου ακυρώσει την μη κανονική πράξη»

 

Ρωσική αντίδραση

Η πρώτη αντίδραση της Ρωσικής Ορθόδοξης Εκκλησίας μετά την απόφαση του Οικουμενικού Πατριαρχείου ήλθε εκ μέρους του Γραμματέα του Τμήματος Εξωτερικών Εκκλησιαστικών Υποθέσεων του Πατριαρχείου Μόσχας, π. Igor Jakimchuk, που δήλωσε στα ΜΜΕ ότι η Ρωσική Ορθόδοξη Εκκλησία αναγνωρίζει αποκλειστικά τα κανονικά δικαιώματα της SOC στη Βόρεια Μακεδονία. «Η θέση του RPC θα λάβει υπόψη πρωτίστως την προσέγγιση αυτού του προβλήματος της Σερβικής Εκκλησίας, στην οποία συνεχίζουμε να αναγνωρίζουμε όλα τα δικαιώματα στη Βόρεια Μακεδονία», είπε συγκεκριμένα ο εκπρόσωπος της Ρωσικής Εκκλησίας.

Και βέβαια ξεσάλωσαν οι Σκοπιανοί αναμοχλεύοντας το μακεδονικό ζήτημα… Ο γνωστός στο σκοπιανό λόμπι αναλυτής και υποστηρικτής του Macedonian Concept, Petar Bogojevski, ζητάει να χτυπήσουν οι καμπάνες για την ιστορική απόφαση: «Αυτή η μέρα θα είναι μια από τις πιο φωτεινές μέρες στην ιστορία της ΠΓΔΜ!Το όνειρο των προγόνων έγινε πραγματικότητα! Οι καρδιές μας είναι γεμάτες χαρά! Η μεγαλύτερη χαρά, μεγαλύτερη από τη γέννηση και τη ζωή μας! Παιδιά, ΑΝΑΚΑΙΝΙΣΑΜΕ την Αγία Μητρόπολη της Οχρίδας, αυτή που μας κράτησε από το να παραμείνουμε Μακεδόνες στους αιώνες και στους αιώνες… τώρα που ήταν το πιο δύσκολο για εμάς, όταν όλοι αμφισβητούσαν..Το μόνο που έμενε ήταν να χαρούμε και να ευχαριστήσουμε τον Θεό για αυτό το ΘΑΥΜΑ ΤΟΥ ΘΕΟΥ ΓΙΑ ΤΗ ΜΑΚΕΔΟΝΙΑ!»

Στην Βουλγαρία η πράξη αυτή αντιμετωπίζεται στα ΜΜΕ ως πισώπλατη μαχαιριά.

Ο Σκοπιανός αναλυτής δεν παραλείπει να επιτεθεί και στην Σόφια, λέγοντας πως «οι Βούλγαροι είναι έξυπνοι, θα δώσουν συγχαρητήρια, θα χαρούν μαζί με εμάς τους Μακεδόνες, για την αποκαταστημένη Αρχιεπισκοπή Οχρίδος. Ο Πατριάρχης Νεόφυτος θα έρθει στα Σκόπια αν του το επιστρέψει η Μόσχα και θα συλλειτουργήσει με τον Αρχιεπίσκοπο Στεφαν. Θα αναγνωρίσουν επίσημα το MPC-OA στην πληρότητά του και θα ζητήσουν επείγον βέτο για την Μακεδονία. Θα δεχθούν και θα αναγνωρίσουν την πραγματικότητα στην Μακεδονία, την ύπαρξη Μακεδόνων και η Μακεδονία θα τους κηρύξει φιλική πράξη προς την Βουλγαρία και στο τέλος θα γίνουν Ευρωπαίοι όπως θέλουν».

Στο ίδιο μήκος κύματος ο Andreja Bogdanovski διδάκτορας στο Πανεπιστήμιο του Buckingham, όπου μελετά τα κινήματα για αυτοκεφαλία στην Ανατολική Ευρώπη και τα Βαλκάνια, σε δήλωση στο Trilig αναφέρει ότι η απόφαση του Οικουμενικού Πατριαρχείου είναι ένα βήμα προς την αυτοκεφαλία. «Αναμφίβολα, η απόφαση του Οικουμενικού Πατριαρχείου είναι μια ιστορική πράξη που ευνοεί την πλήρη επίλυση του μακεδονικού εκκλησιαστικού ζητήματος και τη φιλοδοξία του μακεδονικού λαού για αυτοκεφαλία. Όπως και στην περίπτωση της Ουκρανίας, έτσι και εδώ ο Οικουμενικός Πατριάρχης δείχνει ποιμαντική ανησυχία ότι η σημερινή απόφαση πρέπει να επαναφέρει τον μακεδονικό λαό και το MOC-OA σε κανονική ενότητα και κοινωνία με άλλες εκκλησίες, και έτσι να τερματιστεί το σχίσμα του 1967».

GALLERY

Ακολουθήστε το Πενταπόσταγμα στο Google news Google News

ΔΗΜΟΦΙΛΗ