Η Εκκλησία της Κύπρου αναγνώρισε επίσημα την «Ορθόδοξη Εκκλησία της Ουκρανίας» και ικανοποίησε τον Οικουμενικό Πατριάρχη.
Μόνο που δεν είναι όλα τόσο απλά: αυτή η απόφαση έχει πολλούς αρνητές, ακόμη και μεταξύ των Ιεραρχών της Κύπρου.
Η θέση της πλειοψηφίας των Κυπρίων εμφανίστηκε ιδιαίτερα έντονα πριν από ένα χρόνο, όταν ο Πατριάρχης Αλεξανδρείας Θεόδωρος βρέθηκε στο νησί. Στην Θεία λειτουργία στη Λεμεσό, μνημόνευσε τον Επιφάνιο, και κληρικοί και πιστοί αντέδρασαν. Στη συνέχεια, πολλοί τοπικοί Επίσκοποι έσπευσαν να διαβεβαιώσουν πως η Κύπρος βρίσκεται στο πλευρό του Μητροπολίτη Κιέβου Ονούφριου, του προκαθήμενου της κανονικής Ορθόδοξης Εκκλησίας της Ουκρανίας.
Οι πιέσεις στην Κύπρο συνεχίστηκαν και αρκετοί αναλυτές έκαναν λόο για ένα “ελληνικό τόξο” Εκκλησιών που πάει να “αγκαλιάσει” την νέα ουκρανική Εκκλησία. Πλέον μονάχα το Πατριαρχείο Ιεροσολύμων ξεχωρίζει από τις “ελληνικές εκκλησίες” και για αυτό πρέπει να υπολογίσει κανείς πως η συντριπτική πλειοψηφία των ενοριών του είναι αραβικής καταγωγής. Κι η αλήθεια είναι πως δύσκολα το Πατριαρχείο Ιεροσολύμων θα αλλάξει στάση, αφού ήταν ο Πατριάρχης Θεόφιλος που έλαβε την πρωτοβουλία για την Σύναξη του Αμμάν...
Η Κυπριακή εκκλησία για μεγάλο χρονικό διάστημα κατάφερε, παρά την πίεση, να μείνει ουδέτερη.
Αναλύοντας πάντως το χθεσινό ανακοινωθέν της θα μπορούσε κανείς να κάνει λόγο για μια “ημιτελής διαφωνία”... Κρίνοντας από τη διατύπωση του τελικού ανακοινωθέντος, οι αντιδρώντες Ιεράρχες παρέμειναν στις θέσεις τους. Η δήλωση είναι πολύ ασαφής σχετικά με την αναγνώριση της νέας Εκκλησίας:
"Η Σύνοδος αποφάσισε να μην εναντιωθεί στον προκαθήμενο. Ταυτόχρονα, η Ιερά Σύνοδος αναμένει εκτεταμένες διαβουλεύσεις για την επίλυση της τρέχουσας κρίσης που απειλεί να χωρίσει τη Χριστιανική Εκκλησία” αναφέρει. Μόνο που ήδη στην ίδια την Κυπριακή Εκκλησία έχει έπελθει το δηλητήριο του διχασμού, κάτι που υπαινίχθηκε ο Μητροπολίτης Κύκκου αμέσως μετά τη συνάντηση λέγοντας ότι η απόφαση της συνόδου δεν ήταν καθολικά δεσμευτική.
Τι θα κάνουν οι Ρώσοι
Με τα τωρινά δεδομένα είναι πολύ πιθανό πως το Πατριαρχείο Μόσχας θα ενεργήσει με την Κυπριακή Εκκλησία με τον ίδιο τρόπο που αντέδρασε και με την Ελληνική Εκκλησία: απαγόρευση στους πιστούς να προσκυνήσουν σε εκείνες τις Μητροπόλεις, των οποίων οι επίσκοποι θεώρησαν νόμιμη την νέα εκκλησία της Ουκρανίας.
Δημιουργείται προηγούμενο
Η τρέχουσα απόφαση της Κυπριακής Ιεράς συνόδου, σύμφωνα με ειδικούς, δημιουργεί επικίνδυνο προηγούμενο. Πρώτον, η «ελληνική οικογένεια» σχεδόν εντελώς (με εξαίρεση την Εκκλησία των Ιεροσολύμων) χωρίστηκε από τον υπόλοιπο Ορθόδοξο κόσμο, αν και οι κανόνες απαγορεύουν τη διχοτόμηση βάσει της εθνικότητας. Επομένως, το διοικητικό σχίσμα μπορεί να ακολουθηθεί από ένα θεολογικό σχίσμα - όπως η προαιώνια παγκόσμια διαίρεση της Εκκλησίας σε Ορθόδοξους (Ανατολικούς) και Καθολικούς (Δυτικούς), που ξεκίνησε με εκκλησιαστικές-πολιτικές διαφωνίες.
Το δεύτερο προηγούμενο που έχει δημιουργήσει η Εκκλησία της Κύπρου είναι η επιστροφή σε μια από τις αρχικές αρχές του Χριστιανισμού: κάθε επισκοπή είναι ανεξάρτητη. Από ηθική άποψη, αυτό είναι κακό, αλλά από πολιτική άποψη, είναι αρκετά αποδεκτό, πιστεύουν αναλυτές.
Και η Ρωσική Εκκλησία θα είναι εκεί... Ήδη η Ρωσική Ορθόδοξη Εκκλησία στήριξε τις ενέργειες εκείνων των μελών της Συνόδου της Εκκλησίας της Κύπρου που έχουν μιλήσει κατά της αναγνώρισης. “Αυτοί οι ιεράρχες βρέθηκαν μια δύσκολη κατάσταση. Δεν υπάρχει αμφιβολία ότι θέλουν να διατηρήσουν την ενότητα της τοπικής τους Εκκλησίας, να διατηρήσουν την ειρήνη μεταξύ των αδελφών τους. Αλλά η πίστη στην Αγία Γραφή και η δέσμευση για τους κανόνες δεν τους επιτρέπουν να συμμετέχουν στη μνημόνευση του σχισματικού και αναγνώριση μιας «εκκλησίας», της οποίας οι αυτοαποκαλούμενοι ηγέτες δεν έχουν νόμιμη χειροτονία “, δήλωσε ο Μητροπολίτης Ιλαρίων.