“Μια στο καρφί και μια στο πέταλο” από τον Μητροπολίτη Μαυροβουνίου Αμφιλόχιο της Σερβικής Εκκλησίας σε συνέντευξή του μετά την πρόσφατη σύλληψή του από τις αρχές του Μαυροβουνίου με την κατηγορία πως καταπάτησε τα μέτρα ασφαλείας και τους κυβερνητικούς περιορισμούς.
Ο Μητροπολίτης Μαυροβουνίου ανέφερε στην συνέντευξή του ότι τα μέτρα για την κατάργηση του δικαιώματος λατρείας των πιστών ήταν μια σοβαρή απόφαση, η οποία έπρεπε να ληφθεί σε ανοιχτό διάλογο και ότι ήταν ένα από τα πιο ευαίσθητα ανθρώπινα δικαιώματα. Σχολιάζοντας την πρόσφατη κράτησή του μετά την τέλεση της Θείας Λειτουργίας στη Ζλάτικα, ο Μητροπολίτης είπε ότι, εκτός από το γεγονός ότι αυτή η πράξη είχε υποτιθέμενη νομική κάλυψη, αναμφίβολα αντιπροσωπεύει τη συνέχεια της μεταχείρισης αυτής της αρχής ενάντια στην Εκκλησία τα τελευταία είκοσι χρόνια.
“Η Μητρόπολη Μαυροβουνίου αμέσως μετά την υιοθέτηση μέτρων για την καταπολέμηση της επιδημίας του κορονοιού μείωσε στο ελάχιστο την πολύ έντονη εκκλησιαστική της ζωή. Όλα σταμάτησαν εκτός από τη λατρεία και τη δραστηριότητα πολλών σημαντικών διοικητικών και φιλανθρωπικών ιδρυμάτων εκκλησιών, όπως συσσίτια, για παράδειγμα. Προφανώς, αυτό δεν ήταν αρκετό για κάποιον, αλλά ήταν απαραίτητο για την Εκκλησία να ταπεινωθεί κι άλλο. Αυτό, φυσικά, δεν πέτυχε. Η εκκλησία έκανε ό, τι μπορούσε για να οργανώσει την Λειτουργία στην Zlatica. Τελέστηκε με έναν εξαιρετικά μικρό αριθμό ιερέων, δεν υπήρχαν εκατοντάδες πιστοί και παιδιά που είναι εδώ κάθε χρόνο για την υπέροχη γιορτή της εισόδου του Χριστού στην Ιερουσαλήμ, λουλούδια και άλλα” είπε ο Σέρβος Ιεράρχης.
Τόνισε δε πως εάν υπήρχε καλή θέληση, θα μπορούσε να υπάρξει διάλογος με τη Σερβική Ορθόδοξη Εκκλησία. “Εάν ο πραγματικός στόχος είναι η υγεία των πολιτών, τότε η αστυνομία σίγουρα είχε άλλους τρόπους, λιγότερο βίαιους και αμφιλεγόμενους, για να την προστατεύσει” τόνισε.
Γενικά για τα μέτρα τόνισε: “Δεν ήταν εύκολο για εμάς να προσκαλέσουμε τους πιστούς να μην γιορτάσουν την Ανάσταση στους ναούς, κάτι που κάναμε τις προάλλες. Πριν από αυτήν τη δημόσια ανακοίνωση, λάβαμε διαβεβαιώσεις από την ομάδα των γιατρών που διαχειρίζεται την επιδημία ότι η πάθηση ήταν εξαιρετικά σοβαρή και ότι τα κίνητρα για τη λήψη των μέτρων ήταν καθαρά ιατρικά προκειμένου να προασπισθεί η ανθρώπινη υγεία. Πιστεύουμε ότι είναι έτσι, αλλά δεν είμαστε τόσο αφελείς που δεν βλέπουμε πολλούς να χρησιμοποιούν αυτό το τέρας για τους ιδεολογικούς και πολιτικούς σκοπούς τους. Υπό αυτήν την έννοια, έχουμε και έχουμε το δίλημμα του κατά πόσον είναι δικαιολογημένες οι απαγορεύσεις σε θρησκευτικές συγκεντρώσεις”.
“Η ίδια η λέξη «λειτουργία» (litu ergon) σημαίνει ότι είναι «το έργο του λαού». Ως Χριστιανοί, δεν μπορούμε να είμαστε αδιάφοροι για την αδυναμία συγκέντρωσης για προσευχή. Ωστόσο, το κάναμε επειδή είναι προσωρινής φύσης και στοχεύουν στην προστασία των αγαπημένων μας προσώπων” τόνισε
“Όσον αφορά τα άλλα μέτρα, είναι δύσκολο για εμάς να τα αξιολογούμε αντικειμενικά, καθώς δεν έχουμε αρκετή εμπειρία και γνώση σχετικά με αυτά. Πιστεύουμε ότι λαμβάνονται από ανθρώπους που ξέρουν τι κάνουν. Ακριβώς όπως μας ενοχλεί όταν οι άνθρωποι αγνοούν εντελώς την πίστη” συμπλήρωσε.
Εξέφρασε δε την αντίθεσή του σχετικά με τα βαριά πρόστιμα και την τιμωρία η οποία όπως είπε “δημιουργεί επιπλέον άγχος για μεγάλο αριθμό πολιτών” χαρακτηρίζοντας τα μέτρα “παρόμοια με τα αστυνομικά καθεστώτα τα οποία διέπονται από μεθόδους τιμωρίας και αυστηρό έλεγχο των πολιτών”.
“Βλέπουμε ότι αυτό δεν συμβαίνει σε άλλες ευρωπαϊκές χώρες, ή στις Ηνωμένες Πολιτείες της Αμερικής, υπό τον Πρόεδρο Τραμπ. Το να κυνηγάς τον φόβο δεν είναι καλός τρόπος για να διατηρήσεις την πειθαρχία γιατί παράγει το αντίθετο αποτέλεσμα μακροπρόθεσμα, ειδικά σε εμάς όπου αυτός ο φόβος διαρκεί εβδομήντα χρόνια. Η κυβέρνηση έπρεπε να επινοήσει μερικούς πολύ καλύτερους μηχανισμούς αντί να προάγει την υγεία ενθαρρύνοντας την ανθυγιεινή και ανήθικη συμπεριφορά των πολιτών. Εάν έχουμε μια κοινωνία γεμάτη από αυτούς που θα είναι πρόθυμοι να αναφέρουν ο ένας τον άλλον ως παραβάτες, αυτό ανοίγει την πιθανότητα μεγάλης κακοποίησης” κατέληξε..