“Η Ρωσική Ορθόδοξη Εκκλησία έκανε ό, τι είναι δυνατόν για να συζητήσει αδελφικά με το Πατριαρχείο της Κωνσταντινούπολης και να διευθετήσει τα θέματα για την κατάσταση στην Ουκρανία, αλλά ο Πατριάρχης Βαρθολομαίος απέρριψε όλα τα επιχειρήματα που παρουσιάστηκαν”δήλωσε ο Πατριάρχης Μόσχας και πασών των Ρωσιών Κύριλλος απαντώντας στις ερωτήσεις των συμμετεχόντων στο φεστιβάλ των Ορθοδόξων ΜΜΕ «Πίστη και Λόγος».
Υπενθύμισε ότι στις 31 Αυγούστου πραγματοποίησε επίσκεψη στην Κωνσταντινούπολη για να συζητήσει την έκκληση του Προέδρου της Ουκρανίας, Πέτρο Πόροσενκο, προς τον Οικουμενικό Πατριάρχη για τη δημιουργία στη χώρα μιας συγκεκριμένης νέας ανεξάρτητης εκκλησιαστικής δομής. "Κάποιος μου είπε: δεν χρειάζεται να πάτε, είναι ταπεινωτικό και σκέφτηκα όχι, δεν είναι ταπεινωτικό ... Είμαι έτοιμος να πάω οπουδήποτε με τα πόδια - απλά για να αποφευχθεί μια τέτοια εξέλιξη των γεγονότων που δυστυχώς , φθάσαμε σήμερα ", είπε ο Πατριάρχης Κυρίλλος
"Ακόμη και όταν ένιωθα ότι το συναισθηματικό επίπεδο του συνομιλητή μου άρχιζε να υπερβαίνει το επιτρεπτό επίπεδο - θα τον πάρω από το χέρι, αδελφικά θα πω:" Λοιπόν, ας ηρεμήσουμε, καλά, ας μιλήσουμε ... "- πρόσθεσε.
Ο Ρώσος πατριάρχης επεσήμανε ότι ήταν πεπεισμένος ότι θα μπορούσε να μεταφέρει τη θέση του στον συνομιλητή του, επειδή "τα επιχειρήματα της Ρωσικής Εκκλησίας ήταν πειστικά".
"Αλλά, από την άλλη πλευρά, η θέση για την Ουκρανία ήταν ήδη αρκετά έντονη και ριζικά εκφρασμένη τότε, αλλά θέλω να πω και πάλι: η ελπίδα πεθαίνει τελευταία", πρόσθεσε ο Πατριάρχης Κύριλλος. "Μιλήσαμε" από καρδιά σε καρδιά ", αλλά αυτό το βήμα δεν οδήγησε σε θετικά αποτελέσματα, αλλά αυτό δεν είναι πλέον ευθύνη μας" κατέληξε ο προκαθήμενος της Ρωσικής Ορθόδοξης Εκκλησίας.
Ο κ. Κύριλλος επισήμανε ακόμη πως “το Οικουμενικό Πατριαρχείο, το οποίο αναμιγνύεται με τη θρησκευτική κατάσταση στην Ουκρανία και υπόσχεται αυτοκέφαλη ουκρανική Εκκλησία, παραβιάζει κατάφωρα τους εκκλησιαστικούς κανόνες” ενώ μίλησε για διαίρεση στην Παγκόσμια Ορθόδοξη Εκκλησία.
"Το Πατριαρχείο Κωνσταντινούπολης, το οποίο παραβιάζει κατάφωρα όλους τους κανόνες που ρυθμίζουν τέτοιες σχέσεις μεταξύ των εκκλησιών, έχει παραβιάσει το έδαφός μας, την εκκλησία μας και δηλώνει ότι έχει το δικαίωμα προτεραιότητας να το κάνει αυτό χωρίς δικαιολογίες στους ιερούς κανόνες. Είναι μια καινοτομία των τελευταίων δεκαετιών που αποδίδει στην Κωνσταντινούπολη την εξουσία που δεν είχε ποτέ και ποτέ δεν θα μπορούσε να έχει ", δήλωσε ο Πατριάρχης.
Σύμφωνα με τον Πατριάρχη, η επιρροή του Πατριαρχείου Κωνσταντινούπολης στο παρελθόν προήλθε από τη δύναμη της βυζαντινής αυτοκρατορίας, η οποία ήταν στην τροχιά των ελληνορωμαϊκών πολιτιστικών επιρροών. "Αλλά ακόμη και τότε, οι κανόνες τηρήθηκαν αυστηρά και κανένας πατριάρχης της Κωνσταντινούπολης δεν είχε αναμιχθεί ποτέ με τη δικαιοδοσία άλλων πατριάρχων", είπε.
"Και όταν λένε τώρα ότι η Κωνσταντινούπολη έχει το δικαίωμα να δέχεται εκκλήσεις από άλλες εκκλησίες αναφέροντας ως κανόνα τους κανόνες της 4ης Οικουμενικής Συνόδου, δεν είναι παρά ένα ψέμα", τόνισε ο Πατριάρχης Κυρίλλος. "Αν παραμείνουμε σιωπηλοί, θα δημιουργηθεί ένα προηγούμενο. Το σχίσμα μεταξύ Ρώμης και Κωνσταντινούπολης ξεκίνησε από τέτοια προηγούμενα."
Χριστουπόλεως Μακάριος: Η Κωνσταντινούπολη δεν χρειάζεται την συμφωνία των τοπικών εκκλησιών για αφαίρεση αναθέματος
“Η συγκατάθεση των πατριάρχων των Τοπικών Ορθοδόξων Εκκλησιών στην απόφαση της Κωνσταντινούπολης να άρει το ανάθεμα από τον Φιλάρετο Ντενισένκο και να τον επαναφέρει ως κληρικός μαζί με τον Μακάριο Μαλτιτς, τους δυο επικεφαλής των δύο σχισματικών ομολογιών της Ουκρανίας, είναι επιθυμητή αλλά όχι απαραίτητη”, σύμφωνα με τον Ιεράρχης της Κωνσταντινουπόλεως Επίσκοπο Χριστουπόλεως Μακάριο.
"Η συναίνεση των πατριαρχών των τοπικών εκκλησιών, η οποία είναι επιθυμητή αλλά όχι απαραίτητη, δεν επηρεάζει την πληρότητα και το τελικό αποτέλεσμα των αποφάσεων της Κωνσταντινούπολης. Αυτό το ζήτημα αρμοδιότητας και εξουσίας εκδηλώνεται αργότερα στο στάδιο της λήψης της απόφασης ", ανέφερε ο επισκόπος σε άρθρο που δημοσιεύτηκε στο UKRINFORM.
"Επομένως, δεν υπάρχουν περιπτώσεις, και, αν υπάρχουν, μπορούν να μετρηθούν από τη μία πλευρά, όταν μερικές Ανατολικές Εκκλησίες δεν δέχτηκαν τις αποφάσεις της Κωνσταντινούπολης σε τέτοιες εκκλήσεις,"πρόσθεσε ο Μακάριος.
Θα πρέπει να σημειωθεί ότι ο Φιλάρετος έκανε την πρώτη έκκλησή του το 1992, προς όλους τους προκαθήμενους των Τοπικών Ορθοδόξων Εκκλησιών και όχι μόνο στην Κωνσταντινούπολη.
Εκείνη την εποχή, ο Πατριάρχης Βαρθολομαίος απέρριψε την έκκληση του Denisenko, σημειώνοντας ότι το ζήτημα ήταν πλήρως αρμοδιότητα της Ρωσικής Ορθόδοξης Εκκλησίας. Μετά την αναστροφή του Denisenko το 1997, ο Pat. Ο Βαρθολομαίος αναγνώρισε εκ νέου την αποδοχή της Κωνσταντινούπολης για την απόφαση της Ρωσικής Εκκλησίας.
Η Κωνσταντινούπολη δεν έχει ακόμη διευκρινίσει πότε και πώς η "αποκλειστική αρμοδιότητα" σε αυτό το θέμα μεταφέρθηκε από τη Μόσχα στην Κωνσταντινούπολη.
Σε πρόσφατη συνέντευξή του και ο Πατριάρχης Αλεξανδρείας Θεόδωρος Β 'δήλωσε ότι ο Φιλάρετος Ντενισένκο, είναι γεμάτος προσωπικές φιλοδοξίες αναμιγμένες με την πολιτική.
“Όλες οι δυνάμεις τις κολάσεως εναντίον μας”
“Η ουκρανική Εκκλησία είναι ισχυρή και θα μπορέσει να σταθεί παρά τις δαιμονικές δυνάμεις εναντίον της και παρά τις πιέσεις της κυβέρνησης και του Οικουμενικού Πατριαρχείου”, πιστεύει τέλος ο Μητροπολίτης Βισχόγκοροντ και Τσερνομπίλ Παύλος, ηγούμενος των σπηλαίων της Λαύρας του Κιέβου.
"Ο λύκος δεν είναι τόσο φοβισμένος. Όλες οι δυνάμεις της κόλασης είναι εναντίον μας, αλλά είμαστε με το Θεό και δεν έχουμε τίποτα να φοβόμαστε. Είμαστε η κανονική, άγια, καθολική Εκκλησία, είμαστε ενωμένοι με όλες τις Τοπικές Εκκλησίες και ελπίζω ότι με το έλεος του Θεού και την υποστήριξη ολόκληρης της Εκκλησίας του Χριστού θα επιμείνουμε ", διαβεβαίωσε ο Ιεράρχης.
Ουκρανική Ορθόδοξη Εκκλησία: Οι υποστηρικτές της ουκρανικής αυτοκεφαλίας δεν θα ενωθούν -
" Οι εκπρόσωποι των μη κανονικών εκκλησιών της Ουκρανίας δεν θα είναι σε θέση να ενωθούν όπως η Κωνσταντινούπολη και οι ουκρανικές αρχές περιμένουν ", δήλωσε ακόμη ο Μητροπολίτης Παύλος.
"Δεν θα ενωθούν επειδή ο Μιχαήλ Αντωνόβιτς Denisenko, ένας ψευτοπατριάρχης, είπε ότι το όνομα [της ενοποιημένης τοπικής εκκλησίας] θα είναι αυτό που είπε, δηλαδή το Πατριαρχείο του Κιέβου, θα έχει το καταστατικό του. Ως εκ τούτου, «δεν υπάρχει ένωση» υποστηρικτών της αυτοκεφαλίας, είπε. Εξάλλου, η Κωνσταντινούπολη δεν κρύβει ότι δεν βλέπει τους ηγέτες του ουκρανικού σχίσματος ως υποψήφιους να διαδραματίσουν το ρόλο στη μελλοντική «τοπική εκκλησία», είπε ακόμη.
"Σας διαβεβαιώνω ότι δεν πρόκειται να λειτουργήσει", δήλωσε ο μητροπολίτης και διαβεβαίωσε ότι ο κλήρος της κανονικής Ουκρανικής Ορθόδοξης Εκκλησίας δεν θα ενταχθεί στην νέα εκκλησία.
Συνάντηση Μόσχας-Αντιόχειας
Τέλος, συνάντηση με τον Πατριάρχη Αντιοχείας και πάσης Ανατολής, Ιωάννη είχε εκπρόσωπος του Πατριάρχη Μόσχας και πασών των Ρωσιών. Ο ηγούμενος Arseny (Sokolov) κατά τη διάρκεια της συζήτησης που διεξήχθη στην πατριαρχική κατοικία ενημέρωσε τον επικεφαλής της Εκκλησίας της Αντιόχειας για τις προετοιμασίες για τον εορτασμό της 60ης επετείου της εκπροσώπησης της Ρωσικής Ορθόδοξης Εκκλησίας στη Δαμασκό. Οι εορτασμοί είναι προγραμματισμένοι για τα μέσα του Νοεμβρίου του τρέχοντος έτους. Είναι αντιληπτό πως ένα τέτοιο γεγονός σε επίπεδο εντυπώσεων θα δείξει πόσο κοντά βρίσκονται οι δύο Εκκλησίες, ειδικά και μετά την έκκληση του Πατριαρχείου Αντιοχείας για σύγκλιση Πανορθόδοξης Συνόδου.