Πανώτης: Οι Μοσχοβίτες φοβούνται μην χάσουν τις «ψευδοεξαρχίες» τους
Μια μόλις ημέρα μετά την απόφαση της ρωσικής συνόδου να διακόψει την κοινωνία με την Κωνσταντινουπόλη, η πρώτη αντίδραση από πλευράς Φαναρίου ήταν ένα άρθρο του θεολόγου Αριστείδη Πανώτη σε φιλικά προσκείμενο στο Φανάρι ιστολόγιο με το οποίο προσπαθεί να δικαιολογήσει γιατί η Ανατολή χρειάζεται “Πρώτον”!!!
“Οἱ Μοσχοβῖτες ἐν ἀγνοία τοῦ ὀρθοδόξου ρωσικοῦ λαοῦ ἐπιχειροῦν τὸ ἒγκλημα τῆς μητροκτονίας φοβούμενοι μήπως χάσουν τὶς «ψευδοεξαρχίες» τους καὶ ἀπειλοῦν τοὺς ὁμόδοξους δωρεολῆπτες μὲ τὰ «ἂδηλα καὶ κρύφια» τῶν προσωπικῶν δεδομένων τους καὶ μὲ τὴ περικοπή τῶν χορηγιῶν τους! Ἡ Ἐκκλησία τῶν ἐθνοφυλετικῶν ψευδαισθήσεων καταρρέει” αναφέρει μεταξύ άλλων ο Άρχων Μ. Ιερομνήμων της Μ. Εκκλησίας .
Προσπαθεί δε να δικαιολογήσει την ανάγκη για παρουσία “Πρώτου” στην Ορθοδοξία τεκμηριώνοντας την άποψή του ως εξής:
“ὁ ἁρμόδιος ὓπατος κριτὴς πάσης «δωσιδικίας» καὶ «παλινδικίας» καθορίζεται νὰ εἶναι ὁ ἀσκῶν τὴν «Ἒκκλητον» ὡς ὁ θεσμικὸς «Πρῶτος» ἐντεταλμένος στὴ διαφύλαξη τῆς ἀρχέτυπης ευαγγελικῆς πίστεως καὶ ἀποστολικῆς παραδόσεως στὴν ἀνὰ τὴν Οἰκουμένη Ἐκκλησία, σύμφωνα μὲ τὸν 34ο κανόνα «τῶν Ἁγίων Ἀποστόλων».. Ὃμως ἡ ἀνάθεση τοῦ προνομίου αὐτοῦ ἦταν διακονία διενεργούμενη «μετ’ἀγάπης» ὡς τοῦ κατ’ἐξοχὴν Ἀρχιερέως Χριστοῦ κεφαλῆς τοῦ σώματος τῆς Ἐκκλησίας καὶ ὂχι κάποια ἂτεγκτη κοσμικὴ ἐξουσία χωρίς κανονικὴ φειδώ διότι ἡ εὐθύνη αὐτὴ ἦταν κανονικό προνόμιο μόνον τοῦ ἐπισκόπου τῆς τότε πρωτευούσης Ρώμης ( Πρβλ. καὶ κανόνα 57ον της Καρθαγένης (419) καὶ τὸν 56ον τῆς Πενθέκτης εν Τροὐλλω (691). Αὐτὸ τὸ εἰδικὸ προνὀμιο τοῦ «Πρώτου» τὴς Ἐκκλησίας τὸ ἀσκεἰ μετά τὸ 1054 στούς Ὀρθοδόξους καὶ ὀ Νέας Ρώμης ὡς ο κατὰ τὴν Τάξη στὴν Ὀρθοδοξία δευτερεύων Πατριάρχης.
(...) Ἡ σύνδεσή της μὲ τὴν σημαντικὴ ἀρχὴ τῆς «Προγενέσεως» στηρίζει ἐκ παλαιοῦ τὰ ὑφιστάμενα προνόμια του «Πρώτου» τῆς κατά τόπους Έκκλησίας γιὰ νὰ προστατεύει τὴν εὐαίσθητη ἑνότητα τοῦ σώματός της ἀπὸ τὸν μερισμόν γιὰ ἀλλότριους στόχους ἀπὸ τὴ Σωτηρία τῶν ἀνθρώπων κατὰ τὴν ἀποστολικὴ ἐντολὴ «πάντα εὐσχημόνως καὶ κατὰ τάξιν γινέσθω» (Α΄Κορ.ιδ΄40). Αὐτὸ πόρρω ἀπέχει ἀπὸ τὸ νὰ εἶναι ἐκδήλωση κάποιου «παπικοῦ» αὐταρχισμοῦ μεσαιωνικῆς ἐκδόσεως. Ἡ παρέμβαση αὐτὴ ἐπιβάλλεται ἀπὸ τὴ ρητὴ ἐντολὴ τοῦ Κυρίου πρὸς τὸν Πέτρο: «καὶ σύ ποτὲ ἐπιστρέψας στήριξον τοὺς ἀδελφοὺς σου»”
Από την άλλη πλευρά οι ρωσικές αντιδράσεις συνεχίζονται και ξεκίνησε ήδη η μοιρασιά μιας και έχουμε τις πρώτες τοποθετήσεις υπερ της Μόσχας.
Σύμφωνα με την ρωσικη΄πλευρά οι πράξεις του Πατριαρχείου Κωνσταντινουπόλεως το έφεραν έξω από το πεδίο της κανονικότητας, το οποίο έκανε αδύνατη την ευχαριστιακή κοινωνία της Ρωσικής Εκκλησίας με αυτό. Η Ιερά Σύνοδος της Εκκλησίας της Ρωσίας υπογράμμισε :
“Επαναφορά στην εκκλησιαστική κοινωνία σχισματικών και αναθεματισμένων από άλλη Τοπική Εκκλησία με όλους χειροτονηθέντες από αυτούς “επισκόπους” και “κληρικούς”, είναι επιβολή σε κανονικό έδαφος άλλης Εκκλησίας, η άρνηση των υποχρεώσεων και ιστορικών αποφάσεων – φέρνει το Πατριαρχείο Κωνσταντινουπόλεως εκτός πεδίου της κανονικότητας”
Και με σθένος αποφάσισε: “Μέχρι την στιγμή που το Πατριαρχείο Κωνσταντινουπόλεως δεν θα ακυρώσει όλες τις προαναφερθέντες αποφάσεις, οι κληρικοί της Ορθοδόξου Εκκλησίας της Ρωσίας δεν γίνεται να συλλειτουργούν με κληρικούς της Εκκλησίας της Κωνσταντινουπόλεως, ενώ οι πιστοί δεν θα μπορούν να συμμετάσχουν στα μυστήρια που εκτελούνται στους ναούς της”.
Η Ιερά Σύνοδος κάλεσε τους Προκαθημένους και τις Συνόδους των Τοπικών Εκκλησιών σε αξιολόγηση των αντικανονικών πράξεων του Πατριαρχείου Κωνσταντινουπόλεως, για κοινή αναζήτηση της εξόδου από προκειμένη βαριά κρίση, που σχίζει το σώμα της Μίας Αγίας Καθολικής και Αποστολικής Εκκλησίας.
Ήδη ο Μητροπολίτης Κιέβου και πάσης Ουκρανίας Ονούφριος, ο οποίος παρακολούθησε τη συνάντηση της Ιεράς Συνόδου της Ρωσικής Ορθόδοξης Εκκλησίας, υποστήριξε την απόφαση.
"Ο Μακαριώτατος συμμετείχε στη σημερινή συνάντηση από την αρχή μέχρι το τέλος και όπως όλα τα μέλη της Συνόδου υποστήριξε την απόφασή της”, δήλωσε σε δημοσιογράφους στο Μινσκ τη Δευτέρα ο Μητροπολίτης Ιλαρίωνας, επικεφαλής του Τμήματος Εξωτερικών Εκκλησιαστικών Σχέσεων του Πατριαρχείου Μόσχας.
Επίσης η Ορθόδοξη Εκκλησία της Λευκορωσίας στηρίζει την απόφαση της Ιεράς Συνόδου της Ρωσικής Ορθόδοξης Εκκλησίας για την Ουκρανία.
"Η Λευκορωσική Ορθόδοξη Εκκλησία, που είναι μέρος της Ρωσικής Ορθόδοξης Εκκλησίας, εντάσσεται στην απόφαση αυτή [να διακόψει την Ευχαριστιακή Κοινωνία με την Κωνσταντινούπολη]", δήλωσε στο Μινσκ ο Μητροπολίτης Βολοκολάμσκ .
Όλες οι τελευταίες αποφάσεις "ισχύουν για ολόκληρη την κανονική επικράτεια της Ρωσικής Ορθόδοξης Εκκλησίας, συμπεριλαμβανομένης της Λευκορωσίας", δήλωσε ο Μητροπολίτης Ιλαρίωνας.