Μετά και την δεδηλωμένη θέση υπερ της κανονικότητας και του Πατριάρχη Αλεξανδρείας ο οποίος χθες από την Οδησσό έστειλε σαφές μήνυμα, το Φανάρι έμεινε με την Κύπρο, την Αλβανία και βέβαια τις...ΗΠΑ. Τις ΗΠΑ που με κάθε ευκαιρία στηρίζουν τα σχέδια για την νέα ημέρα στην ουκρανική Εκκλησία.
Για τα συμφέροντα των ΗΠΑ δηλαδή το Φανάρι θυσιάζει την ενότητα της Ορθοδοξίας και αγνοεί όλες τις Αυτοκέφαλες Εκκλησίες.
Και μένει με την Κύπρο, με την οποία γελάει ο κόσμος από την στιγμή που χθες ο Αρχιεπίσκοπος Χρυσόστομος σε συνάντηση με Ουκρανούς αξιωματούχους δήλωσε έτοιμος να αναλάβει το ρόλο του διαμεσολαβητή. Ο ίδιος που απέτυχε παταγωδώς πριν από λίγα χρόνια να διευθετήσει το ρόλο του διαμεσολαβητή τον οποίον του είχε αναθέσει το Φανάρι σε μια άλλη κόντρα, αυτή μεταξύ Αντιόχειας και Ιεροσολύμων.
Και μένει με την Αλβανία, η οποία μπορεί να έχει μια σπουδαία προσωπικότητα ως επικεφαλής, αλλά διαγωνίζεται σε ελάχιστο ποίμνιο ακόμη και την ίδια την Κωνσταντινούπολη!!
Υπάρχει βέβαια και η Ρουμανία που δεν έχει λάβει ακόμη θέση αλλά είναι ηλίου φαιενότερον πως δεν επιθυμεί να διαταράξει τις σχέσεις της με την Μόσχα.
Ο Πατριάρχης Αλεξανδρειας και πάσης Αφρικής Θεόδωρος Β ', λοιπόν, ξεκίνησε μια αδελφική επίσκεψη στην Ουκρανία, εκφράζοντας την υποστήριξή του στην κανονική Ουκρανική Ορθόδοξη Εκκλησία με επικεφαλής τον Μητροπολίτη Κιέβου και πάσης Ουκρανίας Ονούφριο.
Ο Θεόδωρος επισκέφθηκε τον Ιερό Ναό της Μεταμόρφωσης στην Οδησσό, όπου τον υποδέχτηκαν με χαρά χιλιάδες ορθόδοξοι πιστοί, πολλοί από τους οποίους τον θυμούνται από τις ημέρες της ποιμαντικής του θητείας στην Οδησσό ως εκπρόσωπος του πατριαρχικού θρόνου των Αλεξανδρινών από το 1985 έως το 1990. Εκεί προσευχήθηκε για την ενότητα της Εκκλησίας του Χριστού, για την παύση των σχισμάτων και για την ειρήνη στη μακρόχρονη ουκρανική γη, μαζί με αρκετούς ιεράρχες της ουκρανικής εκκλησίας και κληρικούς της Οδησσού.
Στην ομιλία του, ο Πατριάρχης προσέφερε λόγια υποστήριξης και παρηγοριά στους πιστούς της κανονικής Εκκλησίας .
“Έχω έρθει εδώ για να σας πω: Παραμείνετε στην ορθόδοξη πίστη, στην κανονική Εκκλησία. Υπήρξαν πολύ δύσκολες στιγμές στην ιστορία της Εκκλησίας μας. Στις δύσκολες αυτές ημέρες στην Ουκρανία υπάρχει μια κανονική Εκκλησία, με επικεφαλής τον Μακαριότατο Ονούφριο, έναν ευλογημένο άνθρωπο του Θεού και έναν αληθινό μοναχό” ανέφερε.
https://www.youtube.com/watch?v=A4aPYjnjTPI
Στη συνέχεια, υπενθύμισε την επίσκεψή του στην πολωνική εκκλησία και την κοινή δήλωσή του με τον Μητροπολίτη Βαρσοβίας και πάσης Πολωνίας Σάββα: “Πριν από μία εβδομάδα επισκέφθηκα την Ορθόδοξη Εκκλησία της Πολωνίας και υπέγραψα έγγραφο με το Μητροπολιτη Σάββα δηλώνοντας ότι είμαστε μαζί με την κανονική Ορθόδοξη Εκκλησία της Ουκρανίας. Θα είμαστε μαζί με όσους θέλουν την ενότητα της Ορθοδοξίας στην Ουκρανία, επειδή η αγάπη μου είναι πάντα μαζί σας. " σημείωσε.
Στη συνέχεια αναφώνησε συμβολικά «Χριστός Ανέστη» τρεις φορές στα ρωσικά, και οι πιστοί της Οδησσού απάντησαν χαρούμενα «Αληθώς Ανέστη»!
Σύμφωνα με την ρωσική πλευρά τα λόγια του Αλεξανδρινού προκαθημένου χρησιμεύουν ως σημαντικό διορθωτικό επιχείρημα για την κατάχρηση της κοινής δήλωσης των προκαθημένων Αλεξάνδρειας & Πολωνίας από την Εκκλησία της Κωνσταντινούπολης και τα ουκρανικά εθνικιστικά μέσα.
Για παράδειγμα, στις 24 Σεπτεμβρίου, η Υπηρεσία Θρησκευτικής Πληροφόρησης της Ουκρανίας δημοσίευσε ένα άρθρο σύμφωνα με το οποίο «Οι προκαθήμενοι των Ορθοδόξων Εκκλησιών της Αλεξάνδρειας και της Πολωνίας υποστηρίζουν ξεκάθαρα την αυτοκεφαλία», και στο άρθρο ο Αρχιεπίσκοπος Τελμησσού Ιωβ (Getcha), ιεράρχης του Οικουμενικού Πατριαρχείου , δηλώνει: "Κατανοώ ότι η [κοινή] δήλωση αναφέρεται ρητά στην αυτοκεφαλία και την καθιέρωση κανονικής τάξης στην ζωή της Εκκλησίας στην Ουκρανία. Δηλαδή, ο διαχωρισμός στην Ουκρανία απαιτεί την εισαγωγή της εκκλησιαστικής τάξης. Μόνο η παροχή αυτοκεφαλίας μπορεί να λύσει αυτό το πρόβλημα. "
Σύμφωνα λοιπόν με τα ρωσικά ΜΜΕ τα λόγια του Θεόδωρου στην Οδησσό αποκαθιστούν την πραγματικότητα.
Ουδετερότητα από την Γεωργία;
"Η Γεωργιανή Ορθόδοξη Εκκλησία δεν συμμετέχει στη συζήτηση για τη χορήγηση αυτοκεφαλίας στην Ουκρανική Ορθόδοξη Εκκλησία", δήλωσε ο Αρχιεπίσκοπος Αντρέα Τζαγκμάιντσε, ανώτερος κληρικός στην Γεωργιανή Εκκλησία.
"Αυτές οι δύο μεγάλες εκκλησίες διαφωνούν για αυτό το ζήτημα και κάθε μια από αυτές έχει τη δική της λογική. Δεν συμμετέχουμε σε αυτές τις συζητήσεις", δήλωσε.
"Υπάρχουν πολλά προβλήματα στην ουκρανική εκκλησιαστική ζωή , οπότε είναι πολύ δύσκολο να κάνει κανείς προβλέψεις", συμπλήρωσε.
Το Πατριαρχείο της Γεωργίας ανέφερε ότι η θέση της Γεωργιανής εκκλησίας σε σχέση με την πιθανή αναγνώριση της αυτοκέφαλης λειτουργίας της ουκρανικής εκκλησίας θα συζητηθεί στην επόμενη συνεδρίαση της Συνόδου, η οποία θα πραγματοποιηθεί αυτό το φθινόπωρο.
Βέβαια καλές οι δηλώσεις ουδετερότητας αλλά η Γεωργία έχει πίσω της το θέμα της Αμπχαζίας, οπότε είναι απίθανο να κινηθεί υπερ της ουκρανικής αυτοκεφαλίας.
Νέα πυρά από Ιλαρίωνα
“Τα σχέδια του Οικουμενικού Πατριαρχείου να χορηγήσει αυτοκεφαλία στην Ορθόδοξη Εκκλησία της Ουκρανίας σηματοδοτούν τις επιδιώξεις για εξουσία” επανήλθε στο μεταξύ ο μητροπολίτης Ιλαρίων, επικεφαλής του τμήματος του Πατριαρχείου Μόσχας για τις εξωτερικές εκκλησιαστικές σχέσεις, σε σημερινές του δηλώσεις.
"Αυτό που συμβαίνει στην Ουκρανία τώρα δεν είναι μια απλή εδαφική διαμάχη μεταξύ των δύο Εκκλησιών, όπως μπορεί κάποιος να σκεφτεί", είπε. "Αυτό είναι κάτι μεγαλύτερο, είναι μια ενσυνείδητη και ανοιχτή επιβολή εξουσιών από την Κωνσταντινούπολη σε άλλους και είναι ισοδύναμη με παπικές αξιώσεις".
"Μπορούμε να δούμε ξεκάθαρα ότι ο Πατριάρχης της Κωνσταντινούπολης δεν θεωρεί τις άλλες τοπικές Εκκλησίες ως αντικείμενα στις πανορθόδοξες σχέσεις", δήλωσε ο μητροπολίτης Ιλαρίωνας. "Κατά την άποψή του, το Φανάρι είναι ο μόνος τόπος όπου μπορούν να ληφθούν όλες οι αποφάσεις. Το Οικουμενικό Πατριαρχείο δεν σχεδιάζει να συζητήσει το πρόβλημα της ουκρανικής αυτοκεφαλίας όχι μόνο με την Ρωσική Ορθόδοξη Εκκλησία, αλλά και με άλλες τοπικές Εκκλησίες.
Ακόμα και η αντιπροσωπεία, η οποία από το Φανάρι εξουσιοδοτήθηκε να πραγματοποιήσει συνομιλίες με τις τοπικές Εκκλησίες για το ουκρανικό πρόβλημα, επισκέφθηκε τους Προκαθήμενους για να τους πει για μια απόφαση που είχε ήδη ληφθεί, όχι για να τους συμβουλεύτεί ", δήλωσε ο μητροπολίτης Ιλαρίωνας. "Οι απεσταλμένοι του Πατριαρχείου της Κωνσταντινούπολης το ανέφεραν πολλές φορές".
"Η Ρωσική Εκκλησία δεν πρέπει να φοβάται κάποια απομόνωση", τόνισε. «Εάν η Κωνσταντινούπολη συνεχίσει τις μη κανονικές της ενέργειες, θα βρεθεί έξω από το κανονικό πεδίο, εκτός της κανονικής κατανόησης των Εκκλησιαστικών οργανώσεων κάτι που δίνει ένα διακριτικό σημάδι στην Ορθόδοξη Εκκλησία».
Για το δε “πρωτείο” επισήμανε:
"Η προτεραιότητα αυτή θεωρείται πάντοτε ως πρωτείο τιμής αλλά όχι εξουσίας και ο Πατριάρχης της Κωνσταντινούπολης θεωρείται ως ο πρώτος από τους αρχαιότερους των αυτοκέφαλων Εκκλησιών που είναι ίσοι με αυτόν", δήλωσε ο Μητροπολίτης Ιλαρίωνας.
"Ήταν μόνο τον 20ό αιώνα που οι Οικουμενικοί Πατριάρχες άρχισαν να διατυπώνουν ισχυρισμούς σε ορισμένες ιδιαίτερες δυνάμεις στην Ανατολική Ορθόδοξη Εκκλησία, αλλά αυτές οι φιλοδοξίες στερούνται θεολογικού ή κανονικού λόγου” είπε και επανέλαβε πως μόνη κανονική Εκκλησία στην Ουκρανία είναι η Ορθόδοξη Εκκλησία της Ουκρανίας που αναφέρεται στο Πατριαρχείο Μόσχας υπό τον Μητροπολίτη Ονούφριο.