"Παραδοσιακά θεμέλια αλλά με νέους ορίζοντες" ήταν η δήλωση του Αρχιεπισκόπου Αθηνών και πάσης Ελλάδος μετά το πέρας των εργασιών της Ιεραρχίας, που απασχόλησε την Εκκλησία της Ελλάδος ολόκληρη την εβδομάδα που πέρασε. Αυτή η δήλωση μαζί με όσα είπε στην ομιλία του κατά την πρώτη μέρα εργασιών συνιστούν όχι απλά στροφή της Εκκλησίας αλλά τρόπον τινά "αλλαγή δόγματος", όχι βέβαια σε πνευματικό επίπεδο, αλλά σε πρακτικό και σχετικό με την αντιμετώπιση των χειροπιαστών ζητημάτων, που άπτονται και των σχέσεων με Πολιτεία και κοινωνία.
Καταρχάς αυτό που πρέπει να συγκρατήσουμε από την ομιλία του Αρχιεπισκόπου είναι πως έρχεται κοινή Επιτροπή Πολιτείας-Εκκλησίας με σκοπό την μελέτη και την επίλυση των πολλών προβλημάτων. Την Δευτέρα ο κ. Ιερώνυμος μας πληροφόρησε πως δέχτηκε ο Κυριάκος Μητσοτάκης την πρότασή του.
Συνάμα αναφέρθηκε και στις σχέσεις με την Πολιτεία λέγοντας: “Οι σχέσεις μας με την Πολιτεία επίσης διέρχονται πολλές φορές από διακυμάνσεις. Κοινή συνισταμένη των οποίων παραμένει η ένταση και η αβεβαιότητα. Η οικονομική δυσπραγία και άλλες κοινωνικές παράμετροι καθιστούν δύσκολο και το έργο μας και την παρουσία μας μέσα στην Πατρίδα μας. Όλα αυτά τα τελευταία μας υποχρεώνουν να μετακινηθούμε λίγο από την Περιφέρεια προς το Κέντρο, από τις Μητροπόλεις μας προς την κεντρική διοίκηση της Εκκλησίας, την Διαρκή Ιερά Σύνοδο, τα μέλη της οποίας σε συνεργασία και με άλλους αδελφούς Αρχιερείς να απασχοληθούν με ζέοντα γενικότερα εκκλησιαστικά προβλήματα”.
Θα σημάνει αυτό κάποιου είδους αφαίρεση αρμοδιοτήτων από τις Μητροπόλεις άραγε;
Να χρησιμοποιήσουμε τις παραδοσιακές μας θέσεις με τα μέτρα και την νοοτροπία της εποχής μας κάλεσε ο Αρχιεπίσκοπος στην δήλωσή του μετά την εκλογή των νέων Ιεραρχών. Παρεπιπτόντως η χειροτονία του νέου Μητροπολίτη Λαγκαδά τελέστηκε ήδη σήμερα στην Μητρόπολη Αθήνων (φωτό κάτω)
Ακούστε την δήλωση του Αρχιεπισκόπου μετά και την εκλογή των 5 νέων Μητροπολιτών από το ecclesiatv :
Περί αρνητών και συνωμοσιολόγων
Η Ιεραρχία όμως ασχολήθηκε και εκτενώς με το λαϊκό στοιχείο της Εκκλησίας διεισδύοντας και στο θέμα των αρηντών και συνωμοσιολόγων με αφορμή την ευρύτατη αντιπαράθεση για τα εμβόλια.
Ο Αρχιεπίσκοπος προέβη σε τρεις διαπιστώσεις και επισημάνσεις:
1) Ότι η αρετή της διακρίσεως είναι η ανώτερη όλων των αρετών και ότι ιδιαιτέρως σήμερα πρέπει να χαρακτηρίζει τις αποφάσεις και τις πρωτοβουλίες των ανθρώπων της Εκκλησίας,
2) Ο τρόπος που καλείται να λειτουργήσει η Εκκλησία και οι ποιμένες της στην σημερινή εποχή είναι αυτός της σχοινοβασίας και
3) Έφερε ως παράδειγμα αποδοχής της πολιτικής εξουσίας αυτό του νυκτερινού μαθητού του Χριστού, Αγίου Νικοδήμου, ο οποίος αποδεχόμενος την δικαιοδοσία του εκπροσώπου αυτής, Ποντίου Πιλάτου, επί του Σώματος του Χριστού, ζήτησε από αυτόν την άδεια να λάβει αυτό και να το κηδεύσει.
Είχε προηγηθεί συζήτηση για το κατά πόσο η υπακοή αντιστρατεύεται την ελευθερία του λόγου αλλά και ένα βαρύγδουπο "ΟΧΙ" της Ιεραρχίας στις θεωρίες συνωμοσίας.