Προβληματισμό για το μέχρι που είναι διατεθειμένη να υποχωρήσει η Εκκλησία για το Πάσχα προκάλεσε το αποτέλεσμα της χθεσινής επαφής Κυριάκου Μητσοτάκη-Αρχιεπισκόπου Ιερωνύμου.
Το χειρότερο όλων είναι πως η χθεσινή συνάντηση πρωθυπουργού-Αρχιεπισκόπου άφησε την αίσθηση πως η διοικούσα Εκκλησία “το συζητάει” να γίνει η Ανάσταση στις 9 το βράδυ. Ήδη οι πρώτες αντιδράσεις Ιεραρχών εκφράστηκαν δημοσίως με τον Μητροπολίτη Δημητριάδος να τονίζει: "H Ανάσταση πρέπει να γίνει κανονικά στις 12 τα μεσάνυχτα"
Οι ψίθυροι έχουν ξεκινήσει ήδη καθώς αν έχει υπάρξει συμφωνία Ιερώνυμου-Μητσοτάκη θα είναι η δεύτερη φορά που ο Αρχιεπίσκοπος υπερπηδάει την Σύνοδο, και “σερβίρει” την “τελική λύση”.
Το είχε κάνει και με κυβέρνηση Τσίπρα με την συμφωνία των 15σημείων που αφορούσε και τον διαχωρισμό Κράτους-Εκκλησίας.
Αυτήν την στιγμή συνεδριάζει μέσω τηλεδιάσκεψης η Διαρκής Ιερά Σύνοδος και το μεσημέρι θα έχουμε την επίσημη τοποθέτηση.
Λίγη ώρα προτού η Διαρκής Ιεράς Σύνοδος συνεδριάσει για να ανακοινώσει τις αποφάσεις της, ο εκπρόσωπος Τύπου της Διαρκούς Ιεράς Συνόδου, Μητροπολίτης Ιλίου Αθηναγόρας, μίλησε στην «Κοινωνία Ώρα MEGA».
«Όταν υπάρχουν κάποιες ανάγκες όλα αυτά μπορούν να γίνουν. Αν δεν μετατεθεί η απαγόρευση, τι θα κάνουμε; θα βγούμε μόνοι μας να πούμε ‘’Χριστός Ανέστη’’ σχολίασε σχετικά με το ενδεχόμενο να γίνει η Ανάσταση στις 21:00 το βράδυ.
«Όταν έχουμε μια πανδημία, απαγόρευση κυκλοφορίας, όταν μαζί με το θρησκευτικό αίσθημα πρέπει να προφυλάξουμε τους ανθρώπους και την υγεία τους, πρέπει να βρούμε μια μέση λύση που να μας ικανοποιεί όλους» πρόσθεσε χαρακτηριστικά.
Όπως γνωστοποίησε, δε, η φετινή περιφορά των Επιταφίων θα γίνει στα προαύλια των ναών και δεν θα βγει στους δρόμους, ενώ η αναστάσιμη λειτουργία ενδεχομένως να γίνει στα προπύλαια των εκκλησιών.
Όλα αυτά, όπως είπε, «προκειμένου να μην είναι κλειστές οι εκκλησίες και να τα κάνουμε μόνοι μας οι ιερείς και οι ψάλτες. Πάμε σε συμβιβαστική λύση, όπως έγινε και τα Χριστούγεννα».
Μεγάλο θέμα δημιουργείται και με το Άγιο Φως, καθώς με την Ανάσταση νωρίτερα δεν υπάρχει περίπτωση να προλάβουν παρά μόνο ελάχιστοι να το προμηθευτούν, αφού υπό κανονκές συνθήκες το Άγιο Φως φτάνει γύρω στις 6 το απόγευμα στο αεροδρόμιο και μοιράζεται σε ολόκληρη την χώρα.
Γιατί γιορτάζουμε την Ανάσταση στις 12.00 τα μεσάνυχτα του Σαββάτου;
Η ακριβής ώρα που έγινε η Ανάσταση του Ιησού, αποτελεί ένα σημείο προβληματισμού και διαφωνίας μεταξύ των μελετητών, αφού κανένας από τους Ευαγγελιστές δεν κάνει σαφή αναφορά σε αυτήν. Ο Ματθαίος αναφέρει «Οψέ Σάββατων τη επιφωσκούση εις μίαν σαββάτων», προσδιορίζοντάς την μέχρι την ανατολή του ηλίου, την πρώτη ημέρα της εβδομάδος, εννοώντας την Κυριακή. Ο Λουκάς επίσης αναφέρεται στη πρώτη ημέρα της εβδομάδας, τα βαθιά χαράματα: «Τη δε μια των Σαββάτων, όρθρου βαθέως ήλθον επί το μνήμα».
O Ιωάννης γράφει όταν πέρασε η ημέρα του Σαββάτου, κατά την πρώτη ημέρα της εβδομάδας, όταν ήταν ακόμα σκοτάδι: «Έρχεται πρωί σκοτίας έτι ούσης εις το μνημείον». Και ο Μάρκος , συμφωνεί ως προς την ημέρα και προσδιορίζει το χρόνο μετά τη δύση του ηλίου. «Λίαν πρωί της μιας σαββάτων έρχονται επί το μνημείον ανατείλαντος του ηλίου».
Είναι φανερό πως όλοι συμφωνούν ως προς την ημέρα, Κυριακή, αλλά δίνουν διαφορετικές εκδοχές ως προς την ώρα της Αναστάσεως. Αυτό πιθανότατα συμβαίνει γιατί δεν τους ενδιαφέρει ιδιαίτερως η ώρα αλλά θεωρούν καθοριστικής σημασίας την επιβεβαίωση της ημέρας. Κι αυτό γιατί θέλουν να τονίσουν πως έγινε ακριβώς όπως το είχε πει ο Ιησούς.
Ο Χριστός είχε δηλώσει στους μαθητές Του «αποκτανθήναι και τη τρίτη ημέρα εγερθήναι», δηλαδή ότι θα καταδικαστεί σε θάνατο, αλλά την τρίτη ημέρα θα αναστηθεί. Αυτό λοιπόν που επιθυμούν όλοι οι Ευαγγελιστες είναι να γίνει σαφές ότι πράγματι, αναστήθηκε ο Ιησούς την τρίτη ημέρα!
Ο Ιησούς Χριστός πεθαίνει το μεσημέρι της Παρασκευής. Μέχρι τα μεσάνυχτα της Παρασκευής, είναι η πρώτη μέρα, μέχρι τα μεσάνυχτα Σαββάτου είναι η δεύτερη μέρα, οπότε ο Ιησούς πρέπει να αναστήθηκε από τις 00.01 την νύχτα της Κυριακής μέχρι και τις 24.00 της ίδιας ημέρας.
Γι αυτό το λόγο η Ορθόδοξη Εκκλησία έχει ορίσει ως ώρα της Ανάστασης, ακριβώς τη στιγμή που ξεκινάει η τρίτη ημέρα, με το σκεπτικό πως όποτε κι αν αναστήθηκε ο Χριστός, η σωστή ώρα περιέχεται μέσα στην Κυριακή.