Του Μάνου Χατζηγιάννη
Πριν από 2 χρόνια το ΠΕΝΤΑΠΟΣΤΑΓΜΑ αποκάλυψε την πληροφορία για την επιστολή του “Πατριάρχη Κιέβου” στη Ρωσική Εκκλησία για διάλογο με την οποία θα μπορούσε να αλλάξουν οι ισορροπίες στην Ορθοδοξία πριν συμβούν όλα όσα έχουν συμβεί μέχρι σήμερα με αφορμή το ουκρανικό εκκλησιαστικό ζήτημα. Τότε η προσέγγιση Φιλάρετου-Μόσχας απέτυχε, αλλά σήμερα οι ισορροπίες είναι διαφορετικά διαμορφωμένες.
Σύμφωνα λοιπόν με ουκρανικά μέσα ενημέρωσης ο παραγκωνισμένος πλέον Φιλάρετος, που εγκατέλειψε την Ορθόδοξη Εκκλησία της Ουκρανίας (OCU), διαπραγματεύεται με την Ρωσική Ορθόδοξη Εκκλησία (ROC) για να άρει το ανάθεμα που του επιβλήθηκε το 1997. Οι πληροφορίες εμφανίστηκαν για πρώτη φορά στο δίκτυο "Churcher" και διαδόθηκαν από πολλά ΜΜΕ.
Το Τμήμα Εξωτερικών Εκκλησιαστικών Σχέσεων του Πατριαρχείου Μόσχας το 2017 μετά την επιστολή Φιλάρετου δημιούργησε μια Επιτροπή για να διεξαγάγει τις διαπραγματεύσεις και αυτή η Επιτροπή εξακολουθεί να είναι ενεργή και σήμερα.
Οι πληροφορίες στα ουκρανικά ΜΜΕ ισχυρίζονται ότι πρόσφατα ο Φιλάρετος και οι επίσκοποί του αποφάσισαν να ξαναρχίσουν τις διαπραγματεύσεις. Εάν το 2017, θα μπορούσε να ερμηνευθεί ως μια επιθυμία να αποκτήσει κανονική αναγνώριση, τώρα η κίνηση αυτή φέρει ένα πρόσθετο νόημα.
Πρώτον, είναι απαραίτητο να «καλύπτει» όλους τους υποστηρικτές του που "κόπηκαν" από τον Επιφάνιο. Όσο ήταν μέλη της OCU αναγνωρίστηκαν τουλάχιστον από την Κωνσταντινούπολη, αλλά μετά την ένταξή τους στην «επανάσταση» του Φιλάρετου, έχασαν την «κανονική τους κάλυψη».
Δεύτερον, μερικές από τις φιλοδοξίες του Φιλάρετου παραμένουν αληθινές. Είναι κάτι παραπάνω από σαφές πως δεν θα ικανοποιηθεί ποτέ ούτε με την ιδιότητα του «τιμητικού» Πατριάρχη, ούτε με κατώτερη θέση στην OCU που πρότεινε ο Οικουμενικός Πατριάρχης Βαρθολομαίος. Λαμβάνοντας υπόψη την ηλικία του, καθώς και τη δυσαρέσκειά του ενώπιον του Συμβουλίου Επισκόπων του Πατριαρχείου Μόσχας, το οποίο τον αναθεμάτισε το 1997, είναι πλέον καιρός να αφαιρέσει το ανάθεμα με κάθε τρόπο.
Αυτό φυσικά δεν σημαίνει ότι το "Πατριαρχείο Κιέβου" (UOC-KP) θα ενταχθεί στην ROC ή στην κανονική εκκλησία της Ουκρανίας, ούτε σημαίνει ότι όλοι οι Ουκρανοί πιστοί θα τρέξουν για να «αγκαλιάσουν τους Ρώσους αδελφούς τους», όπως σημειώνει ο αναλυτής Taras Dobryanskiy , αλλά σημαίνει ότι ο Φιλάρετος θα αποδεσμευτεί αναμφισβήτητα από το βαρύ φορτίο της "μη κανονικότητας" που κουβαλάει για σχεδόν 30 χρόνια. Επιπλέον, τώρα είναι μια τέλεια στιγμή για αυτό, υποστηρίζει ο αναλυτής, καθώς καμία τοπική εκκλησία δεν έχει ακόμη αναγνωρίσει την OCU. Μια πιθανή άρση του αναθέματος θα βοηθήσει τον Φιλάρετο να ενισχύσει τη δική του θέση στη διεθνή σκηνή, διότι ανεξάρτητα από το πόσο εχθρική είναι η Εκκλησία της Μόσχας, βρίσκεται στα δίπτυχα.
Τα σχετικά ρεπορτάζ των ουκρανικών ΜΜΕ υποστηρίζουν συν τοις άλλοις πως εκπρόσωποι των ευρωπαϊκών ενοριών του UOC-KP, που σύμφωνα με το UOC-KP προσχώρησαν αρχικά στην OCU, επιστρέφουν επειδή οι συνθήκες της Κωνσταντινούπολης δεν είναι ικανοποιητικές γι 'αυτούς.
Σε κάθε περίπτωση πρόκειται για ένα συναρπαστικό σενάριο, και ο ο Φιλάρετος είναι ειδικός σε αυτά....