Η FIFA ανακοίνωσε την Παρασκευή ότι θα εφαρμόσει μια νέα τεχνολογία οφσάιντ στο φετινό Παγκόσμιο Κύπελλο για να βοηθήσει τους αξιωματούχους βίντεο αγώνων και τους διαιτητές στο γήπεδο να λαμβάνουν ταχύτερες και ακριβέστερες αποφάσεις.
Μετά από μια σειρά επιτυχημένων δοκιμών, η ημιαυτόματη τεχνολογία οφσάιντ (SAOT) της FIFA θα κάνει το ντεμπούτο της στο Παγκόσμιο Κύπελλο στο Κατάρ τον Νοέμβριο.
Η SAOT, η οποία δοκιμάστηκε στο Παγκόσμιο Κύπελλο Συλλόγων FIFA 2021 και στο Αραβικό Κύπελλο FIFA 2021, αποτελεί επέκταση του συστήματος βοηθού διαιτητή με βίντεο (VAR), το οποίο χρησιμοποιείται επί του παρόντος σε όλες τις διοργανώσεις της FIFA. Η FIFA δήλωσε ότι 12 ειδικές κάμερες παρακολούθησης θα τοποθετηθούν στα γήπεδα για να παρακολουθούν την μπάλα και 29 σημεία δεδομένων για κάθε μεμονωμένο παίκτη, 50 φορές ανά δευτερόλεπτο. Αυτά τα σημεία δεδομένων περιλαμβάνουν όλα τα άκρα και τα άκρα που είναι σημαντικά για την έκδοση κλήσεων οφσάιντ.
Η επίσημη μπάλα στο Κατάρ, η Al Rihla, θα είναι εξοπλισμένη με αισθητήρα αδρανειακής μονάδας μέτρησης (IMU), ο οποίος θα στέλνει δεδομένα της μπάλας στην αίθουσα λειτουργίας βίντεο 500 φορές ανά δευτερόλεπτο.
Σε βίντεο που δόθηκε από τη FIFA την 1η Ιουλίου 2022, δείχνει ένα δείγμα τρισδιάστατου animation που παράγεται από την ημιαυτόματη τεχνολογία οφσάιντ, η οποία πρόκειται να κάνει το ντεμπούτο της στο Παγκόσμιο Κύπελλο στο Κατάρ τον Νοέμβριο του 2022.
Για τις καταστάσεις οφσάιντ, τα σημεία κλωτσιάς και οι θέσεις των άκρων των παικτών θα μεταδίδονται στο VAR σε πραγματικό χρόνο, με τη χρήση τεχνητής νοημοσύνης.
Πριν ενημερώσουν τον διαιτητή του γηπέδου, οι υπεύθυνοι βίντεο θα ελέγχουν χειροκίνητα το σημείο του λάκτισμα και τη γραμμή οφσάιντ, που δημιουργούνται αυτόματα.
Μόλις γίνει η κλήση, τα ίδια ακριβώς σημεία δεδομένων θέσης που παρέχονται στους αξιωματούχους θα δημιουργηθούν σε ένα τρισδιάστατο animation, με λεπτομέρειες σχετικά με τη θέση των άκρων των παικτών τη στιγμή που παίχτηκε η μπάλα. Αυτό το τρισδιάστατο animation θα εμφανίζεται στον πίνακα αποτελεσμάτων του σταδίου και θα είναι επίσης διαθέσιμο για τους τηλεθεατές.
"Ο στόχος μας είναι να βοηθήσουμε τους διαιτητές να πάρουν τη σωστή απόφαση στον αγωνιστικό χώρο", δήλωσε ο Pierluigi Collina, πρόεδρος της Επιτροπής Διαιτητών της FIFA, κατά τη διάρκεια διαδικτυακής ενημέρωσης των μέσων ενημέρωσης για το SAOT την Πέμπτη. "Αν συμβεί κάτι λάθος, είμαστε έτοιμοι να παράσχουμε στον διαιτητή τεχνολογική υποστήριξη για να αποφύγει λάθη που μπορεί να επηρεάσουν το αποτέλεσμα του αγώνα".
Ο Johannes Holzmuller, διευθυντής Ποδοσφαιρικής Τεχνολογίας και Καινοτομίας της FIFA, δήλωσε "πολύ σίγουρος" ότι όλα τα πιθανά σενάρια οφσάιντ μπορούν να καλυφθούν από το SAOT.
"Το SAOT μπορεί να χρησιμοποιηθεί κάθε φορά που η μπάλα λαμβάνεται από έναν επιτιθέμενο που βρισκόταν σε θέση οφσάιντ τη στιγμή που η μπάλα παίχτηκε από έναν συμπαίκτη του", δήλωσε.
Σύμφωνα τόσο με τον Collina όσο και με τον Holzmuller, οι αποφάσεις του VAR για οφσάιντ διαρκούν κατά μέσο όρο 70 δευτερόλεπτα, αλλά το SAOT θα μειώσει αυτόν τον χρόνο στα 20 με 25 δευτερόλεπτα.
Ο Collina, ο οποίος εργάστηκε στον τελικό του Παγκοσμίου Κυπέλλου του 2002, δήλωσε επίσης ότι υπάρχει ακόμη χώρος για τη διακριτική ευχέρεια και την κρίση των διαιτητών, παρά τη συνεχώς βελτιούμενη τεχνολογία στη διαιτησία του ποδοσφαίρου.
"Παρόλο που έχουμε εφαρμόσει τεχνολογική υποστήριξη, οι διαιτητές παραμένουν οι τελικοί υπεύθυνοι για τη λήψη αποφάσεων. Είναι υπεύθυνοι για τις τελικές αποφάσεις", δήλωσε ο Ιταλός πρώην διαιτητής. "Θέλουμε να έχουμε μια ακριβή και γρήγορη απόφαση. Αλλά αυτό (το σύστημα SAOT) είναι μόνο για το οφσάιντ θέσης. Η ερμηνεία και η αξιολόγηση της παρεμβολής σε έναν αντίπαλο, για να δούμε αν έγινε φάουλ, παραμένουν στη διακριτική ευχέρεια του διαιτητή. Ο διαιτητής μπορεί να επωφεληθεί από την υποστήριξη της τεχνολογίας για να έχει καλύτερη εικόνα του τι συνέβη στον αγωνιστικό χώρο".