Υπό ασφυκτική πίεση πέρασε το Oruc Reis και η πολεμική του συνοδεία από το Αιγαίο, καθώς το ελληνικό υποβρύχιο-"φάντασμα" που τρέμουν οι Τούρκοι "συνόδευσε" τα τουρκικά πλοία μέχρι το λιμάνι της Αττάλειας, δίνοντας έτσι ηχηρό μήνυμα κυριαρχίας και αποτροπής στην ελληνική υφαλοκρηπίδα.
Το «Oruc Reis» έδεσε στο λιμάνι της Αττάλειας, μετά από έναν πλου περίπου 48 ωρών κατά τον οποίο πέρασε από το Αιγαίο. Παρά την ισχυρή παρουσία φρεγατών και πυραυλακάτων της Τουρκίας, το Ελληνικό Πολεμικό Ναυτικό με την μέθοδο «σάντουιτς» είχε κλείσει σε ικανοποιητική απόσταση όλη την Τουρκική ναυτική αρμάδα όσο έπλεε στο Αρχιπέλαγος.
Λήξης της εγρήγορσης που τόσο διάστημα- περίπου τριών μηνών- δεν σταμάτησε ούτε μια μέρα; Φυσικά όχι, ίσα ίσα που από τώρα και στο μέλλον ξεκινούν όλα!
Το γεγονός πως αντί του αρχικού δρομολογίου που είχε δηλώσει το «Oruc Reis», με κατάπλου στο πειρατικό άντρο της Τουρκίας, στο λιμάνι της Σελεύκειας Ισαυρίας, από το οποίο έχουν παρελάσει όλα τα πλωτά μέσα των προκλήσεων της Άγκυρας και βρίσκεται πολύ πιο ανατολικά από την Αττάλεια, σίγουρα προβληματίζει.
Από την άλλη πλευρά, η απόφαση αλλαγής του λιμανιού μπορεί να είναι και μια ακόμη μπλόφα της Άγκυρας, όπως αναφέρει το Hellas Journal, που μονίμως αναζητά τους τρόπους να δει τα αντανακλαστικά της Ελλάδας και της Κύπρου.
Που έγκειται ο προβληματισμός στο Ελληνικό επιτελείο και στο Πολεμικό Ναυτικό; Σαφέστατα στο γεωγραφικό σημείο της Αττάλειας που βρίσκεται σε πολύ πιο κοντινή απόσταση και από την θαλάσσια περιοχή Νότια του Καστελόριζου κι ακόμη πιο κοντά από τα τμήματα της Ελληνικής υφαλοκρηπίδας, που πολύ πιθανό να επιχειρήσει μελλοντικά να βρεθεί κατά τις έρευνες το σεισμογραφικό «Oruc Reis».
Εν αναμονή της NAVTEX και των ερευνών
Οι πάντες στο Ελληνικό επιτελείο βρίσκονται σε κατάσταση αναμονής μέχρι να εκδοθεί η ναυτική οδηγία (navtex) από την υδρογραφική υπηρεσία της Τουρκίας (ο πιο πιθανός σταθμός είναι της Αττάλειας) που θα δηλώσει τις συντεταγμένες με τις οποίες δεσμεύει θαλάσσια περιοχή για τη διεξαγωγή σεισμικών ερευνών.
Αξιωματικοί του Πολεμικού Ναυτικού λένε ότι αν θελήσει να κλιμακώσει περαιτέρω τις Ελληνοτουρκικές σχέσεις η γείτονα, ίσως επιχειρήσει μετακίνηση του «Oruc Reis» για έρευνες και στα Ελληνικά τμήματα της υφαλοκρηπίδας.
Η Αθήνα από τη στιγμή που έφτασε στα χέρια της η πληροφορία για έρευνες και σε τμήματα της Ελληνικής υφαλοκρηπίδας, έχει διαμηνύσει με κάθε τρόπο ότι δεν πρόκειται να περάσει το Τουρκικό «γινάτι» και πως η απάντηση του Πολεμικού Ναυτικού θα είναι άκρως αποφασιστική. Υπάρχουν πολλοί επιχειρησιακά τρόποι να λάβουν μηνύματα όσοι έχουν αποφασίσει να κλιμακώσουν σε μια περιοχή η οποία σε καμία περίπτωση δεν ανήκει σ’ αυτούς.
Ίσως η προσπάθεια της Τουρκίας να περιλαμβάνει περισσότερες προκλήσεις, απλώς αυτή τη στιγμή είναι πολύ νωρίς να κάνει κανείς εκτιμήσεις, αν πρώτα δεν εκδοθεί η navtex για τις επικείμενες έρευνες.
Σ’ ότι αφορά την Κύπρο και τις ιδιαίτερα σοβαρές προκλήσεις που έχει δεχτεί ως κράτος, η Τουρκία εν μέρει έχει ολοκληρώσει τον κύκλο της περικύκλωσης. Το γεωτρύπανο «Fatih» έχει παραβιάσει την υφαλοκρηπίδα της Κύπρου, το σεισμογραφικό «Barbaros» παραβιάζει και με νέες ενέργειες την Κυπριακή ΑΟΖ και το γεωτρύπανο «Yavuz», στον κόλπο της Καρπασίας έχει παραβιάσει τα χωρικά ύδατα της Κύπρου.
Το «Oruc Reis» εφόσον πάρει εντολή για έρευνες στην Κύπρο σίγουρα αποτελεί ακόμη έναν προκλητικό κρίκο και μάλιστα ενόψει των συζητήσεων για το Κυπριακό.
Η Τουρκία εξέδωσε το βράδυ της Πέμπτης Navtex με την οποία ανακοινώνει νέα παράνομη γεώτρηση στην κυπριακή ΑΟΖ.
Η νέα Navtex που εξέδωσε η Άγκυρα αφορά το πλοίο-γεωτρύπανο «Πορθητή» και τίθεται σε ισχύ από τις 4 Σεπτεμβρίου.
Ο Πορθητής (Fatih) θα μετακινηθεί περίπου τέσσερα ναυτικά μίλια βορειοδυτικά του σημείου που βρίσκεται τώρα. Η νέα γεώτρηση προβλέπεται να διαρκέσει από τις 4 Σεπτεμβρίου έως την 1η Νοεμβρίου.
Η νέα τουρκική Navtex:
TURNHOS N/W : 0948/19 (Antalya NAVTEX Station) (Published Date: 29-08-2019 20:37)
TURNHOS N/W : 0948/19
MEDITERRENEAN SEA
DRILLING OPERATIONS, BY FATİH, SIEM KORKUT, SIEM ALTAN AND SIEM SANCAR BETWEEN 04 SEP – 01 NOV 19 IN AREA BOUNDED BY;
34 55.32 N – 031 29.25 E
34 55.33 N – 031 31.68 E
34 53.33 N – 031 31.72 E
34 53.30 N – 031 29.28 E
WIDE BERTH REQUESTED.
Το Τουρκικό άγχος για το «Sub Ghost»
Σε κάθε περίπτωση οι μονάδες επιφανείας που «συνόδευσαν» ως οικοδεσπότες του Αρχιπελάγους το ερευνητικό και τα πολεμικά πλοία της Τουρκίας, παραμένουν στο Νοτιοανατολικό Αιγαίο, ενώ Νότια της Ρόδου η Ελληνική ναυτική παρουσία είναι πολύ πιο ενισχυμένη.
Δεν είναι τυχαίο πως εκτός του CN-235 που αδίκως ψάχνει τόσες μέρες το Ελληνικό υποβρύχιο τύπου 214, στον ιπτάμενο χορό των ερευνών τις τελευταίες ώρες μπήκαν και τα ανθυποβρυχιακά ελικόπτερα S-70 Sikorsky από τις φρεγάτες του Τουρκικού Πολεμικού Ναυτικού που βρίσκονται για ναυτικά γυμνάσια στο νοτιοανατολικό Αιγαίο, Νοτιοδυτικά του Καστελόριζου.
Πάντως η Άγκυρα δείχνει όχι μόνο μέσω των κατασκοπευτικών αεροσκαφών και των ανθυποβρυχιακών ελικοπτέρων ότι την «κόφτει» ιδιαίτερα το Ελληνικό «Sub Ghost», αλλά η αγωνία της φαίνεται και με την δέσμευση περιοχών για τουλάχιστον δυο δικά της υποβρύχια, υποδεέστερα τεχνολογικά σε σχέση με το Ελληνικό «214».