Ονούφριος: Η αλήθεια είναι αιώνια, ενώ το ψέμα είναι προσωρινό
Επαφές με την ομάδα που έλαβε ξεχωριστή πρωτοβουλία στο ουκρανικό (Πατριάρχες Αλεξανδρείας, Αντιοχείας και Ιεροσολύμων και τον Αρχιεπίσκοπο Κύπρου) έχει ξεκινήσει τις τελευταίες ημέρες το Νο2 της ρωσικής Εκκλησίας, Μητροπολίτης Βολοκολάμσκ Ιλαρίων.
Στις 6 Ιουνίου ο Πρόεδρος του Τμήματος Εξωτερικών Εκκλησιαστικών Σχέσεων του Πατριαρχείου Μόσχας έφθασε στους Αγίους Τόπους και συναντήθηκε μεταξύ άλλων στο Πατριαρχείο Ιεροσολύμων με τον Πατριάρχη Θεόφιλο και συζήτησαν μεταξύ άλλων και το μέγιστο ζήτημα που διχάζει την Ορθοδοξία. Υπενθυμίζεται πως ο Πατριάρχης Ιεροσολύμων έχει αποφύγει να δεχτεί τους εκπροσώπους της νέας Εκκλησίας. Ο Μητροπολίτης Ιλαρίωνας επισκέφθηκε επίσης την Εκκλησία της Αναστάσεως του Χριστού.
Στις 7 Ιουνίου έφθασε στην Κύπρο και την επόμενη μέρα επισκέφθηκε την Αρχιεπισκοπή όπου συναντήθηκε με τον Αρχιεπίσκοπο Χρυσόστομο, ο οποίος έχει αναλάβει την προαναφερθείσα πρωτοβουλία για το ουκρανικό.
Εξετάστηκε ένα ευρύ φάσμα θεμάτων που σχετίζονται με τις διμερείς σχέσεις μεταξύ της Ρωσικής Ορθόδοξης Εκκλησίας και της Κυπριακής Ορθόδοξης Εκκλησίας, καθώς και αναφορικά με την ενδορθόδοξη ατζέντα.
Στο μεταξύ σε δήλώσεις του ο Μητροπολίτης Κιέβου και πάσης Ουκρανίας Ονούφριος δήλωσε ότι ένας χριστιανός πρέπει πάντα να αγωνίζεται για την αλήθεια, αφού η αλήθεια είναι αιώνια, ενώ το ψέμα είναι προσωρινό.
Στις 8 Ιουνίου μιλώντας στην εκπομπή "Word of the Primate" ο επικεφαλής της κανονικής Ουκρανικής Ορθόδοξης Εκκλησίας, σημείωσε ότι «ο Κύριος δημιούργησε την Εκκλησία, που είναι πνευματικό πλοίο, οδηγώντας τον άνθρωπο μέσω της θυελλώδους θάλασσας της γήινης ζωής στον αιώνιο στόχο της σωτηρίας . Αλλά ο διάβολος, γνωρίζοντας ότι η Εκκλησία ήταν πλοίο σωτηρίας, άρχισε να αγωνίζεται ενάντια στην Εκκλησία ».
Σύμφωνα με τον Ονούφριο, στην αρχή προσπάθησαν να καταστρέψουν την Εκκλησία μέσω της φυσικής εξόντωσης των χριστιανών. Ωστόσο, λέει, "το αίμα των μαρτύρων έγινε ο σπόρος του χριστιανισμού. Ήταν εκείνη τη στιγμή, που ο διάβολος άρχισε να ανακατεύει αιρέσεις και σχίσματα για να καταστρέψει τον Χριστιανισμό με έναν εναλλακτικό τρόπο”.
Επιπλέον, ο Μητροπολίτης Ονούφριος μίλησε για την Πρώτη Οικουμενική Σύνοδο, η οποία έλαβε χώρα το 325 στη Νίκαια με τη συμμετοχή του Αγίου Νικολάου του Θαυματουργού και του Αγίου Σπυρίδωνα του Τριμύθουντος, κατά την οποία καταδικάστηκε η αίρεση του Αρειανισμού.
Ο προκαθήμενος του UOC σημείωσε επίσης ότι "στη Σύνοδο της Νικαίας οι Άγιοι Πατέρες υπερασπίστηκαν την καθαρότητα των εννοιών του Θεού. Αλλά η αίρεση του Αρειανισμού δεν έπαψε να υπάρχει και σχεδόν αγκάλιασε όλη την πολιτισμένη ανθρωπότητα. Ο ηγέτης των χριστιανών ήταν ο άγιος Αθανάσιος και μετά το θάνατό του ο Μέγας Βασιλιάς. Υπήρχαν λίγοι Ορθόδοξοι αλλά κέρδισαν, επειδή η αλήθεια πάντα θριαμβεύει πάνω από τα ψέματα”
Ο Μητροπολίτης κατέληξε λέγοντας: «Η αλήθεια είναι αιώνια, ενώ το ψέμα είναι προσωρινό. Η αλήθεια οδηγεί στο Θεό, ενώ το ψέμα οδηγεί στο θάνατο».
Πάντως πολύ ενδιαφέρον έχει η θέση του π.Νικολάι Ντανιλέβιτς, Αναπληρωτή Προέδρου του Τμήματος Εξωτερικών Εκκλησιαστικών Σχέσεων της Ουκρανικής Εκκλησίας σχετικά με όσα συμβαίνουν στην Ελλάδα αναφορικά με το ουκρανικό ζήτημα και τις φήμες για επικείμενη αναγνώριση της νέας εκκλησιαστικής δομής.
Ο ίδιος αποκάλυψε πως ακόμη και αν η Ελληνική Ιεραρχία ψήφιζε να αναγνωρίσει επίσημα τη λεγόμενη "Ορθόδοξη Εκκλησία της Ουκρανίας" (OCU), αρκετοί Έλληνες Μητροπολίτες έχουν πει στον π. Νικολάι προσωπικά ότι θα εξακολουθούν να αρνούνται να έχουν οποιαδήποτε επαφή μαζί τους και θα απαγορεύσουν στους κληρικούς τους να συλλειτουγρούν μαζί τους!!
Μερικοί μητροπολίτες έκαναν δημόσιες δηλώσεις προς υποστήριξη της κανονικής ουκρανικής εκκλησίας και του προκαθήμενου Μητροπολίτη Ονούφριου συμπεριλαμβανομένων των Μητροπολιτών Πειραιώς Σεραφείμ , Κερκύρας Νεκταρίου, Κυθήρων Σεραφείμ και Καλαβρύτων Αμβρόσιου.
Φανάρι και Κίεβο είναι βέβαιοι ότι η ελληνική Εκκλησία θα είναι η πρώτη που θα τους αναγνωρίσει και μια πρόσφατη αναφορά στα ελληνικά μέσα ενημέρωσης ανέφερε ότι οι συνοδικές επιτροπές που έχουν επιφορτιστεί με την εξέταση του ουκρανικού ζητήματος συνέστησαν στην ελληνική Εκκλησία να αναγνωρίσει την OCU .
Ωστόσο, ο Αρχιεπίσκοπος Ιερώνυμος δεν βιάζεται να αναγνωρίσει την νέα ουκρανική εκκλησία., καθώς θα έφερνε εσωτερικά προβλήματα στην ελληνική Εκκλησία πιστεύει ο Ουκρανός εκκλησιαστικός αξιωματούχος.
"Πρέπει να γίνει κατανοητό ότι στην ελληνική Εκκλησία, κάθε μητροπολίτης έχει μεγάλο μέρος της ελευθερίας ... Έχουν ένα συνοδικό, οριζόντιο σύστημα εξουσίας, όχι κάθετο, δηλαδή μη πατριαρχικό ... Βοηθώντας την Κωνσταντινούπολη να επιλύσει το λάθος της ή κατά κάποιον από την πλευρά της Κωνσταντινούπολης, η ελληνική Εκκλησία κινδυνεύει να έχει προβλήματα εντός της δικής της Εκκλησίας”, εξήγησε ο Νικολάι.
Ως εκ τούτου, η Ελληνική Εκκλησία είναι σοφό να αναβάλει οποιαδήποτε απόφαση, πιστεύει.