Πανικό προκάλεσε στους Τούρκους η πτήση του Έλληνα Α/ΓΕΑ Αντιπτεράρχου Χ. Χριστοδούλου και του Αμερικανού πτέραρχου Tod D. Wolters με αεροσκάφη F-16 της 337 Μοίρας στο Β.Αιγαίο κοντά στην είσοδο των Δαρδανελίων.
Τα δύο αεροσκάφη απογειώθηκαν από την αεροπορική βάση της Ανδραβίδας και μετέβησαν αρχικά στην νήσο Σκύρο, υλοποιώντας μάλιστα πολεμικό σενάριο προσβολής του αεροδρομίου του νησιού, σύμφωνα με τον ελληνικό τύπο.
Οι δύο ανώτατοι αξιωματικοί στην συνέχεια πέταξαν στο Βόρειο Αιγαίο και προσέγγισαν το αεροδρόμιο της νήσου Λήμνου, πέταξαν πάνω από το αεροδιάδρομο και υλοποίησαν ελιγμούς πάνω από το νησί, κτυπώντας συναγερμό στην τουρκική πολεμική αεροπορία που παρακολουθούσε μέσω των παράκτιων ραντάρ της.
Η Λήμνος πάντα στοχοποιείται πάντα από τους Τούρκους ασκήσεις του ΝΑΤΟ και οι νέο-οθωμανοί ζητούν την εξαίρεση της από τις ασκήσεις της συμμαχίας.
Να επισημανθεί ότι ο Αμερικανός ανώτατος αξιωματικός θεωρείται από τους πιο ένθερμους υποστηρικτές της αεροπορικής άσκησης «ΗΝΙΟΧΟΣ» και σε αυτόν οφείλεται η ενισχυμένη αμερικανική παρουσία στην άσκηση αυτή κάθε χρόνο.
Υπενθυμίζουμε ότι από της 6 Δεκεμβρίου 2018, ο διοικητής της Διοίκησης Αμερικανικών Αεροπορικών Δυνάμεων Ευρώπης και Αφρικής [United States Air Forces in Europe (USAFE), Air Forces Africa (AFAFRICA)] και Διοικητής των Συμμαχικών Αεροπορικών Δυνάμεων του ΝΑΤΟ, General Tod D. Wolters, επισκέφθηκε το Αρχηγείο Τακτικής Αεροπορίας (ΑΤΑ), όπου τον υποδέχθηκε ο Αρχηγός του Γενικού Επιτελείου Αεροπορίας (ΓΕΑ), Αντιπτέραρχος (Ι) Χρήστος Χριστοδούλου.
Η παρουσία όμως των ΗΠΑ δεν έχει αυξηθεί μόνο στον ελλαδικό χώρο αλλά και στην Κύπρο και στις ακτές τις Συρίας.
Σε πρόσφατο άρθρο μας αναφέραμε ότι οι ΗΠΑ διαβλέποντας την γενικότερη γεωπολιτική και στρατιωτική κατάσταση στην ΝΑ Μεσόγειο αποφάσισαν να εξοπλίσουν συγκεκριμένες χώρες για κάτι πολύ «μεγάλο” σίγουρα.
Μέσα λοιπόν στην σχετική λίστα συμπεριλαμβάνεται και η Ελλάδα, η οποία δύναται να αγοράσει «έξυπνες» βόμβες, οι οποίες σύμφωνα με ειδικούς θα προσδώσουν πολύ μεγάλη ισχύ και κυρίως αποτελεσματικότητα στο ελληνικό οπλοστάσιο.
Η πώληση περιλαμβάνει διάφορα κιτ καθοδήγησης (Joint Direct Attack Munition) για βόμβες 500-lb, 1.000-lb και 2.000-lb, κιτ καθοδήγησης Paveway II για βόμβες 500 lb μαζί με αισθητήρες, καθώς και υπηρεσίες επισκευής, μεταφοράς, καθώς και υπηρεσίες υποστήριξης κά.
Το Joint Direct Attack Munition είναι ένα κιτ καθοδήγησης το οποίο μετατρέπει τις απλές βόμβες σε ακριβείς κατευθυνόμενες «έξυπνες βόμβες».
Το κιτ εμπεριέχει ένα αδρανειακό σύστημα πλοήγησης που υποστηρίζεται από το σύστημα GPS για τη βελτίωση της ακρίβειας των βομβών γενικής χρήσης. Η βόμβα τύπου JDAM κατευθύνεται αυτόνομα στις καθορισμένες συντεταγμένες του στόχου. Το σύστημα Paveway χρησιμοποιεί για την καθοδήγηση της βόμβας λέιζερ.
Το σημαντικότερο όμως είναι ότι η Τουρκία είναι εκτός λίστας.
Tην ίδια στιγμή, από την περασμένη Δευτέρα, ξεκίνησαν από την Αεροπορική Βάση Λάρισας πτήσεις του τακτικού Συστήματος μη Επανδρωμένου Αεροσκάφους (ΣμΕΑ) RQ-7B Shadow του Στρατού των ΗΠΑ. Τα συστήματα αναπτύχθηκαν στο πλαίσιο της παρουσίας από τον περασμένο Οκτώβριο στο Στεφανοβίκειο, Λόχου της 4ης Ταξιαρχίας Μάχης Αεροπορίας Στρατού (4 Combat Aviation Brigade) του Στρατού των ΗΠΑ.
Οι αμερικανικές δυνάμεις πρόκειται να παραμείνουν στην Ελλάδα σε πρώτη φάση 4 μήνες, τουλάχιστον όπως αναφέρεται επισήμως. Το διάστημα αυτό θα αναπτύξουν έντονη εκπαιδευτική δραστηριότητα και συνεργασία με τις Ελληνικές Ένοπλες Δυνάμεις αλλά μέχρι σήμερα έχουν περιορισθεί σε εκτέλεση πτήσεων εθισμού, αναγνωρίσεις κ.λπ. εν αναμονή των πρώτων βολών με πραγματικά όπλα στο Πεδίο Βολής Λιτοχώρου, ανσφέρει ο doureios.com
Στο Στεφανοβίκειο έχουν αναπτυχθεί μέχρι σήμερα 18 επιθετικά ελικόπτερα Apache, 2 Chinook και 2 Blackhawk ενώ αναμένεται ένα ακόμη ζεύγος Blackhawk. Η παρουσία των RQ-7B Shadow σχετίζεται άμεσα με την εκπαιδευτική δραστηριότητα των Αμερικανών, δεδομένου ότι αποτελούν οργανικό τμήμα της 4ης CAB.
Το Shadow, στην αρχική μορφή του, βρίσκεται σε υπηρεσία από το 2002 και έχει συμπληρώσει 600.000 ώρες επιχειρήσεων στο Ιράκ και το Αφγανιστάν. Από το 2004 τέθηκε σε παραγωγή η έκδοση Β ενώ έχει υποβληθεί σε επιμέρους προγράμματα αναβαθμίσεως των ικανοτήτων του και από το 2015 τέθηκε σε υπηρεσία η έκδοση RQ-7B V2 που περιλαμβάνει ασφαλές πρωτόκολλο τακτικής ζεύξεως δεδομένων, κρυπτογράφηση βίντεο και λογισμικό ζεύξεως δεδομένων που εξασφαλίζει διαλειτουργικότητα μεταξύ αεροχημάτων, ολοκλήρωση όλων των αεροχημάτων σε έναν κοινό Σταθμό Ελέγχου, βελτιωμένο κινητήρα και αυξημένη αυτονομία 9 ωρών, χάρη στην μεγαλύτερη πτέρυγα.