Ισραηλινός «δάκτυλος» κινητοποίησε ολόκληρη την τουρκική αμυντική βιομηχανία μετά την ανακάλυψη «μπλοκαρισμένου» λογισμικού στα ισραηλινής κατασκευής μη επανδρωμένα οχήματα Heron .
Ο Τούρκος υπουργός άμυνας Nurettin Canikli, ανέφερε μια ιστορία με το Ισραήλ θέλοντας να δείξει την αλλαγή πλεύσης της χώρας κατά 180 μοίρες στο θέμα αυτό.
Ο ίδιος τόνισε ότι τα μη επανδρωμένα εναέρια οχήματα της Τουρκίας που αγοράστηκαν από το Ισραήλ πριν μερικά χρόνια, είχαν στο λογισμικό τους «ψευδείς πληροφορίες» που είχαν τοποθετηθεί επίτηδες από Ισραηλινούς μηχανικούς, με αποτέλεσμα να τα καθιστούν «άχρηστα» .
Ο ίδιος τόνισε :
«Έχουμε 10 UAV HERON . Φέραμε μηχανικούς από το Ισραήλ οι οποίοι εισήγαγαν "ψευδή" στοιχεία στο λογισμικό και αργότερα, συνειδητοποιήσαμε ότι αυτά ήταν άχρηστα σε πολεμικές επιχειρήσεις».
Η Τουρκία είχε αγοράσει 10 μη επανδρωμένα αεροσκάφη Heron πριν μερικά χρόνια, αντί 183 εκατομμυρίων δολαρίων.
Σύμφωνα με το NTV, ένα από τα μη επανδρωμένα αεροσκάφη συνετρίβη κατά τη διάρκεια αποστολής στα τουρκικά σύνορα, ενώ όλα τα άλλα βρίσκονταν μόνιμα στο έδαφος λόγω τεχνικών προβλημάτων.
Το γεγονός αυτό έδωσε την αφορμή επέκτασης του ελέγχου και σε άλλα επανδρωμένα αεροσκάφη μέχρι και άρματα μάχης leopard.
Έτσι πάρθηκε η απόφαση του "εκσυγχρονισμού" όλων των τουρκικών μαχητικών αεροσκαφών F-16 και αρμάτων μάχης μετά από απόφαση του ίδιου του Ερντογάν και μετά την παράδοση των κωδικών από τις ΗΠΑ.
«Όλα εκσυγχρονίστηκαν από εμάς. Όχι μόνο τα αεροσκάφη αλλά και το σύστημα ελέγχου πυρός των αρμάτων μάχης τύπου Leopard και M60», τόνισε ο Τούρκος υπουργός άμυνας .
«Αγοράσαμε μη επανδρωμένα οχήματα από το Ισραήλ μέσω συμφωνίας το 2004 και δώσαμε πολλά χρήματα για 10 heron .
Αλλά ποτέ δεν είχαμε τη δυνατότητα να τα χρησιμοποιήσουμε αποτελεσματικά.
Οι Ισραηλινοί το έκαναν επίτηδες όπως ανακαλύψαμε, αφού είχαν μπλοκάρει το λογισμικό τους για να μην μπορούν να χρησιμοποιηθούν.
Έτσι εμείς δεν μπορούσαμε να τα χρησιμοποιήσουμε σε επιχειρήσεις. Για αυτό τον λόγο καλέσαμε ειδικούς μηχανικούς από το Ισραήλ, όχι όμως μόνο για αυτά αλλά και για τα αεροσκάφη F-16 .
Ανακαλύψαμε στην πορεία ότι είχαμε πρόβλημα ειδικά με τα αεροσκάφη μας.
Βομβαρδίζαμε τα βράχια και όλα πήγαιναν λάθος.
Στα 5 χιλιόμετρα δεν μπορούσαμε να βρούμε στόχο», συνέχισε ο ίδιος.
«Τώρα έχουμε τη δυνατότητα να διεξάγουμε πολεμικές επιχειρήσεις πέρα από τα σύνορα μας χωρίς οπλικά συστήματα και πυρομαχικά από το εξωτερικό. Αυξήσαμε τόσο την εμβέλεια όσο και την καθοδήγηση», τόνισε ο ίδιος.
Υπενθυμίζουμε ότι σε 163 τουρκικά F-16 εγκαταστάθηκε εδώ και δύο χρόνια 100% εγχώριο λογισμικό ενώ είναι εξοπλισμένα με σύστημα ηλεκτρονικού πολέμου, σύστημα αναγνώρισης φίλιου – εχθρικού (IFF) και ραντάρ νέας γενιάς.
Τι σημαίνουν όλα αυτά όμως τώρα και γιατί αναφέρθηκαν;
Η τουρκική αμυντική βιομηχανία έχει αλλάξει ρότα εδώ και καιρό και κινείται αυστηρά σε εθνικά πλαίσια εκτός της αγοράς των μαχητικών F-35 και των πυραύλων S-400 .
Για παράδειγμα εδώ και μεγάλο διάστημα το Ηνωμένο Βασίλειο και η Τουρκία κινούνται για την συμπαραγωγή του τουρκικού μαχητικού πέμπτης γενιάς, TF-X, το οποίο όμως αντιμετωπίζει προβλήματα, γράφουν οι Financial Times.
Ο λόγος είναι ότι οι Τούρκοι αξιωματούχοι της αμυντικής βιομηχανίας, στα πλαίσια της νέας φιλοσοφίας στον τομέα της άμυνας απαίτησαν από την Rolls-Royce να παραδώσει οπωσδήποτε ευαίσθητη τεχνολογία στην Τουρκία.
Οι Βρετανοί φυσικά αντιδρούν διότι όπως αποκαλύπτεται, Γαλλία και Γερμανία ανακοίνωσαν τα δικά τους σχέδια για την ανάπτυξη του κοινού τους μαχητικού στην κατασκευή του οποίου θα εμπλακεί και το Ηνωμένο Βασίλειο.
Έτσι δεν μπορούν οι Βρετανοί να αποδεσμεύσουν κρίσιμη τεχνολογία για χατίρι του Ερντογάν λόγω των νέων σχεδίων και αυτό περιπλέκει την κατάσταση.
Η Τουρκία όμως ανεξαρτητοποιείται συνεχώς στον αμυντικό τομέα διαπιστώνοντας τα «παιχνίδια» που παίζονται από μεγαλύτερες χώρες που επιθυμούν την σημερινή παραμονή της καθεστηκυίας τάξης στον παγκόσμιο αμυντικό τομέα .
Στην Ελλάδα υπενθυμίζουμε ότι αποφασίστηκε πριν μερικούς μήνες ο εκσυγχρονισμός 85 μαχητικών F-16 στην έκδοση Viper, που αποτελεί την πλέον σύγχρονη εκδοχή του συγκεκριμένου τύπου αεροσκαφών. Τρία από τα 85 ελληνικά μαχητικά F-16 θα αναβαθμιστούν στις ΗΠΑ, ενώ τα υπόλοιπα στη χώρα μας.
Η συμμετοχή όμως της ελληνικής βιομηχανίας θα είναι μικρή, και φυσικά δεν θα ελέγχουμε κρίσιμα συστήματα των αεροσκαφών μας, μιας και όλο αυτό το διάστημα το μόνο που έπρατταν οι κυβερνώντες ήταν η περιθωριοποίηση αυτού του νευραλγικού τομέα της χώρας.
Αν μια χώρα όμως δεν «ελέγχει» πραγματικά τα οπλικά της συστήματα, τα οποία αγοράζονται με τον ιδρώτα των πολιτών της, τότε αυτή η χώρα είναι καταδικασμένη να υποστεί ξανά τα ιστορικά της λάθη για μια φορά ακόμη.