Η υπόθεση των γαλλικών φρεγατών κρατάει χρόνια. Τον Ιούνιο του 2008 είχε υπογραφεί διακήρυξη μεταξύ των Καραμανλή και Σαρκοζί για την ναυπήγηση γαλλικών πλοίων στα Ναυπηγεία της Ελευσίνας, ενώ το 2013 υπήρξε απόφαση του Ανωτάτου Ναυτικού Συμβουλίου που επιβεβαίωσε την αναγκαιότητα απόκτησης φρεγατών από την Γαλλία.
Σήμερα το θέμα βρίσκεται ξανά στο προσκήνιο, λόγω της τουρκικής προκλητικότητας, και φέρει τους Τσίπρα και Μακρόν να έχουν συμφωνήσει στην ενοικίαση δύο φρεγατών Fremm για πέντε χρόνια μέχρι την απόκτηση των καινούργιων Belharra. Μόνο που τα τελευταία 24ωρα παρακολουθούμε το θέατρο του παραλόγου με συνεχείς δηλώσεις επιβεβαίωσης και διάψευσης ταυτόχρονα του θέματος. Και το ερώτημα είναι, πρόκειται για άλλη μία παρωδία της κυβέρνησης ή για τουρκικό δάχτυλο;
Υπάρχει το ενδεχόμενο να υπήρξε έντονη αντίδραση της Άγκυρας προκειμένου να μην παραχωρηθούν στην Ελλάδα υπό μορφή leasing οι δύο γαλλικές φρεγάτες. Έχει συμβεί και σε άλλες περιπτώσεις κατά το παρελθόν, σε ορισμένες με επιτυχίας και σε κάποιες άλλες όχι. Δεν δικαιολογείται ο αναπληρωτής υπουργός Εθνικής Άμυνας Φώτης Κουβέλης να επιβεβαιώνει την παραχώρηση, ο γαλλικός Τύπος να τον διαψεύδει και εν συνεχεία να τον «αδειάζει» και ο Δ. Τζανακόπουλος, ενώ σήμερα να δίνει έκτακτη συνέντευξη Τύπου ο Πάνος Καμμένος για το θέμα αυτό.
Συνεργάτες του αναπληρωτή υπουργού Εθνικής Άμυνας επέμεναν πάντως πως σύντομα θα υπάρξει συμφωνία για την χρονομίσθωση των φρεγατών, εκτιμώντας μάλιστα πως στις 3 Μαΐου θα έρθει στην Αθήνα γαλλική αντιπροσωπεία, για να συνεχιστούν οι συζητήσεις. Η Αθήνα εξετάζει επίσης αγορά δύο έως τεσσάρων γαλλικών φρεγατών Belharra, σε δύο φάσεις, ελπίζοντας πως δύο από τα πλοία θα ναυπηγηθούν στον Σκαραμαγκά.
Η εξέλιξη αυτή φαίνεται να βασίζεται στο γεγονός ότι πριν μερικούς μήνες ο Τσίπρας έδωσε στον Μακρόν λίστα με τις ελληνικές ανάγκες που θα μπορούσαν να καλυφθούν από τους Γάλλους. Οι φρεγάτες ήταν ψηλά στη λίστα. Συνεπώς θέμα γαλλικών πλοίων, φρεγατών Fremm ή Belhara υπάρχει.
Από εκεί και μετά είχαμε τον ΑΝΥΕΘΑ Φώτης Κουβέλης να συναντά τον Γάλλο πρέσβη στο γραφείο του στο ΥΠΕΘΑ, το απόγευμα της περασμένης Πέμπτης. Στη συνάντηση συζητείται ένα και μόνο θέμα. Η πιθανότητα να εκμισθώσει η Ελλάδα δύο φρεγάτες Fremm. Ο Γάλλος πρέσβης ζήτησε από τον ΑΝΥΕΘΑ να υποβληθεί επισήμως αίτημα από την Ελλάδα με λεπτομέρειες για τις απαιτήσεις αλλά και τις οικονομικές οροφές που έχει η χώρα.
Την επομένη το πρωί, το έγγραφο “έφυγε” από τη ΓΔΑΕΕ. Το ίδιο πρωί το θέμα ήταν πρωτοσέλιδο στην εφημερίδα Καθημερινή και ο θόρυβος που ξέσπασε ήταν μεγάλος. Από που έγινε η διαρροή έχει τη σημασία του, αλλά επειδή κανείς δεν μπορεί να πει με βεβαιότητα ποιος την έκανε και τι προσδοκούσε, καλό θα ΄ναι να το αφήσουμε στην άκρη… Υποθέσεις ειδικά για τα κίνητρα της διαρροής μπορούν να γίνουν πολλές. Ο κ. Κουβέλης σε τηλεοπτική του συνέντευξη στον ΣΚΑΙ, επιβεβαίωσε το δημοσίευμα δίνοντας και λεπτομέρειες για τον χρόνο υλοποίησης της συμφωνίας εκμίσθωσης.
Από την Τουρκία υπήρξαν δημοσιεύματα τα οποία εξέφραζαν τη δυσάρεστη έκπληξή τους για το ενδεχόμενο να πλεύσουν στο Αιγαίο φρεγάτες Fremm με Scalp Naval στον οπλισμό τους. Θα πρέπει εδώ να υπενθυμίσουμε τις λυσσαλέες αντιδράσεις της Τουρκίας τη δεκαετία του ’90, όταν η Ελλάδα υπέγραψε τη συμφωνία για τη προμήθεια των Scalp για τα αεροσκάφη Mirage 2000 της Πολεμικής Αεροπορίας. Η Άγκυρα είχε απειλήσει το Παρίσι με επιβολή εμπορικών κυρώσεων.
Αμέσως μετά ήρθε η δήλωση της Γαλλίδας υπουργού Άμυνας η οποία διέψευδε την ύπαρξη συμφωνίας με την Ελλάδα για την εκμίσθωση φρεγατών στην Ελλάδα. Στην Αθήνα υψηλόβαθμες πηγές του ΥΠΕΘΑ υποβάθμιζαν μέχρι… διαψεύσεως τις δηλώσεις Κουβέλη. Μετά από το ΚΥΣΕΑ διαρρέεται από το Μαξίμου ότι δεν συζητήθηκαν καν οι φρεγάτες Fremm στη συνεδρίαση του ΚΥΣΕΑ. Και το επιτελείο Κουβέλη έριξε τους τόνους σχετικά με τις ανακοινώσεις του ΑΝΥΕΘΑ.
Αυτό που δεν ήταν στο πρόγραμμα ήταν η διαρροή του θέματος και βέβαια ο κάκιστος χειρισμός της υπόθεσης μετά από τη δημοσιοποίηση των συζητήσεων με τη Γαλλία, η οποία έσπευσε να διαψεύσει αμέσως για λόγους που έχουν να κάνουν με τα δικά της συμφέροντα. Το συμπέρασμα απ΄ όλα αυτά είναι ότι θέμα γαλλικών φρεγατών για την Ελλάδα υφίσταται. Λέμε γαλλικών φρεγατών γιατί δεν μας ενδιαφέρουν αποκλειστικά οι Fremm, αλλά και για τις καινούργιες, μικρότερες Belharra.
Όπως και να έχει πάντως το θέμα δεν προσφέρεται για ιδιαίτερες συζητήσεις, κόντρες και κυβερνητικές αστοχίες καθ' ότι συνδέεται άμεσα με την άμυνα της χώρας με την Τουρκία να μας περιμένει στη... γωνία.