Είναι αλήθεια ότι εδώ και εννέα (9) μήνες περίπου, με αφετηρία τους καταστροφικούς και πολύνεκρους σεισμούς στην Τουρκία επικρατεί ηρεμία στο Αιγαίο, με τις Ελληνοτουρκικές σχέσεις να "γυρίζουν σελίδα" μετά μάλιστα την υπογραφή "Διακήρυξης φιλίας και καλής γειτονίας" από τους Μητσοτάκη-Ερντογάν στην Αθήνα, στις 7 Δεκεμβρίου.
Οι κινήσεις Ερντογάν για απόκτηση τουρκική αεροπορικής υπεροχής σε Αιγαίο και ΝΑ Μεσόγειο
Ωστόσο οι ηγέτες των δύο χωρών δεν μπήκαν ακόμη στα "βαθιά", δηλαδή στον "σκληρό πυρήνα" των θεμάτων των διεκδικήσεων των "γειτόνων " σε βάρος μας, όπου οι Τούρκοι δεν έκαναν βήμα πίσω, με αποτέλεσμα αρκετοί αναλυτές να εκτιμούν ότι η προσέγγιση των δύο χωρών θα διαρκέσει για σύντομο χρονικό διάστημα.
Παράλληλα είναι γνωστό ότι ο Ερνογάν επιχειρεί να αγοράσει ταυτόχρονα 40 F-16 BLOCK-70 από τις ΗΠΑ, αλλά και 40 EUROFIGHTER από ΗΒ-Γερμανία, σε μια προσπάθειά του να αποκτήσει η χώρα του αεροπορική υπεροχή σε Αιγαίο και ΝΑ Μεσόγειο έναντι της Ελλάδας, η οποία στην παρούσα φάση υπερέχει, λόγω του εκσυγχρονισμού μαχητικών της F-16 σε VIPER και της απόκτησης των Γαλλικών RAFALE.
Επισημαίνουμε ότι χωρίς την εξασφάλιση αεροπορικής υπεροχής στο Αιγαίο είναι σχεδόν αδύνατον η Τουρκία σε μια πολεμική αναμέτρηση με τη χώρα μας να μπορέσει να καταλάβει και να διατηρήσει υπό τον έλεγχό της κάποιο ή κάποια από τα νησιά μας στο Αρχιπέλαγος.
Κατά συνέπεια γιατί κόπτεται ο Τούρκος Πρόεδρος να υπερκαλύψει την αεροπορική υπεροχή της Ελλάδας, από την οποία είναι γνωστό και δεδηλωμένο ότι δεν κινδυνεύει, εφόσον έχει όντως ο ίδιος πρόθεση επίλυσης των προβλημάτων μαζί μας μέσω διαλόγου με ειρηνική πρόθεση;
Ο ρόλος της τουρκικής αμυντικής βιομηχανίας
Πέρα όμως από τα παραπάνω υπάρχει μια άλλη σημαντικότατη παράμετρος που καταδεικνύει τις πραγματικές προθέσεις του Ερντογάν για τη χώρα μας.
Αυτή είναι η συνεχής παράδοση με φρενήρεις ρυθμούς νέων οπλικών συστημάτων-μέσων και πυρομαχικών από την τουρκική αμυντική βιομηχανία στις Ένοπλες Δυνάμεις (ΤΕΔ) της χώρας της, με τα περισσότερα από αυτά να είναι "φωτογραφικά" για επίθεση στο Αιγαίο.
Στα πλαίσια αυτά εντάσσονται δύο παρθενικές δοκιμαστικές πτήσεις που η Τουρκία τις επόμενες ημέρες θα προβεί σύμφωνα με το χρονοδιάγραμμά της, που αφορούν το εγχώριο μαχητικό πέμπτης γενιάς ΚΑΑΝ στις 27 Δεκεμβρίου και το drone TB-3 BAYRAKTAR από το κατάστρωμα του TCG Anadolu χωρίς να έχει δοθεί μέχρι στιγμής ακριβής ημερομηνία.
Σε δύο ημέρες θα πραγματοποιηθεί η παρθενική πτήση του τουρκικού μαχητικού 5ης γενιάς ΚΑΑΝ
"Τελική αντίστροφη μέτρηση- το μαχητικό 5ης γενιάς της Tουρκία ετοιμάζεται να κάνει την παρθενική πτήση"αναφέρει σε σχετικό άρθρο του τουρκικό ΜΜΕ, επισημαίνοντας:
"Ο αμυντικός και αεροπορικός τομέας της Τουρκίας αναμένεται να βιώσει μια ιστορική στιγμή την ερχόμενη εβδομάδα, καθώς η πρώτη πτήση του εγχώριου ανεπτυγμένου εθνικού αεροσκάφους μάχης πέμπτης γενιάς, KAAN, αναμένεται να πραγματοποιηθεί στις 27 Δεκεμβρίου.
Μαζί με το ντεμπούτο της KAAN στον ουρανό, η Τουρκία θα ενταχθεί στις τάξεις των χωρών που διαθέτουν μαχητικό αεροσκάφος πέμπτης γενιάς.
Θεωρούμενο ως το πιο φιλόδοξο τεχνολογικό έργο της Tουρκίας, το εθνικό μαχητικό αεροσκάφος KAAN αναπτύχθηκε από την Turkish Aerospace Industries (TAI).
Το αεροσκάφος πέμπτης γενιάς έχει αναπτυχθεί για να αντικαταστήσει τα αεροσκάφη F-16 στον κατάλογο της Διοίκησης Πολεμικής Αεροπορίας, τα οποία σχεδιάζεται να καταργηθούν σταδιακά από τη δεκαετία του 2030. Το έργο ξεκίνησε το 2016.
Στις 17 Μαρτίου, το μαχητικό αεροσκάφος πέμπτης γενιάς stealth TF-X National Combat Aircraft (MMU) βγήκε από το υπόστεγο για πρώτη φορά και τροχοδρόμησε στον διάδρομο, ενώ του δόθηκε επίσημα το όνομα «KAAN» από τον Πρόεδρο Ρετζέπ Ταγίπ Ερντογάν στο μια τελετή που πραγματοποιήθηκε στα κεντρικά γραφεία της TAI στην περιοχή Kahramankazan της Άγκυρας την 1η Μαΐου 2023.
Τους τελευταίους δύο μήνες, προετοιμάστηκε από Τούρκους μηχανικούς για να συναντήσει τον ουρανό, ενώ οι αρχικές δοκιμές πτήσης ολοκληρώθηκαν με επιτυχία στο πλαίσιο της προετοιμασίας για την πρώτη πτήση πτήσης του, σύμφωνα με τα τελευταία τοπικά μέσα ενημέρωσης.
Το τζετ μήκους 21 μέτρων (69 πόδια) μπορεί να φτάσει σε μέγιστη ταχύτητα 1,8 Mach χάρη στους δίδυμους κινητήρες του, οι οποίοι μπορούν να παράγουν ώση 29.000 λιβρών (13.000 κιλά) ο καθένας.
Το KAAN διαθέτει όλες τις τεχνολογίες και τα χαρακτηριστικά που υπάρχουν στα πολεμικά αεροσκάφη πέμπτης γενιάς. Θα παρέχει την ευκαιρία στρατηγικής επίθεσης σε στόχους αέρος-αέρος και αέρος-εδάφους. Διαθέτει πλήρως εγχώρια υποδομή για ασφαλή κοινή χρήση δεδομένων και χρήση έξυπνων πυρομαχικών."
Το χρονοδιάγραμμα ένταξης του ΚΑΑΝ στην τουρκική Πολεμική Αεροπορία
Είναι γνωστό ότι η παραγωγή 3 πρωτοτύπων MMU Block 0 ΚΑΑΝ σχεδιάζεται να ολοκληρωθεί από τους Τούρκους μέχρι το τέλος του 2026, ενώ από το 2029 σύμφωνα με το χρονοδιάγραμμα, η τουρκική αμυντική βιομηχανία στοχεύει να ξεκινήσει τις παραγωγικές δραστηριότητες της διαμόρφωσης MMU Block I και να παραδώσει 10 MMU Block IA/C στην τουρκική Πολεμική Αεροπορία.
Κοινώς στην καλύτερη των περιπτώσεων οι Τούρκοι θα ξεκινήσουν το 2029 τις παραδόσεις των πρώτων 10 μαχητικών KAAN στην πολεμική τους Αεροπορία.
Ωστόσο θα πρέπει να υπενθυμίσουμε ότι η Ελλάδα ένα χρόνο νωρίτερα τo 2028, θα αρχίσει να παραλαμβάνει τα πρώτα μαχητικά αεροσκάφη F-35, τα οποία θα είναι σαφώς υπέρετρα των τουρκικών KAAN , αλλά και βελτιωμένα από τυχόν παθογένειες που παρουσιάζουν τόσο εξελιγμένα οπλικά συστήματα, σε αντίθεση με το τουρκικό μαχητικό αεροσκάφος.
Τέλος εκτίμησή μας είναι ότι η παρθενική πτήση του ΚΑΑΝ θα γίνει για πολιτικούς σκοπούς και μόνο, ενόψει των δημοτικών εκλογών στην Τουρκία που θα γίνουν το 2024, χωρίς τα περισσότερα ηλεκτρονικά συστήματα να είναι τοποθετημένα στο μαχητικό αεροσκάφος, αφού δεν είναι ακόμη έτοιμα.
Θα λέγαμε ότι η παρθενική πτήση του ΚΑΑΝ είναι ένα "πυροτέχνημα", χωρίς καμία επιχειρησιακή βαρύτητα, αφού μοιάζει με αυτή της παράδοσης του ανέτοιμου TCG Anadolu-ακόμη και τώρα δεν δύναται να φέρει drones- στο τουρκικό Πολεμικό Ναυτικό παραμονές των Προεδρικών εκλογών στην χώρα και τις "βόλτες" που το έβαλε ο Ερντογάν να κάνει μεταξύ Σμύρνης και Κωνσταντινούπολης για εφελκυσμό ψήφων.