Από την πρώτη στιγμή το βυζαντινό «μ», που «συνδυάζει την παράδοση με τη μοντέρνα αισθητική και λειτουργικότητα», όπως είπε χαρακτηριστικά ο υπουργός Μεταφορών Χρήστος Σταϊκούρας, προκάλεσε ποικίλα σχόλια. «Έχει ταυτότητα στο παρελθόν και κοιτάζει στο μέλλον. Το πεζό μ μεταμορφώθηκε σε λογότυπο σύγχρονο και ως τέτοιο πλέον θα χαρακτηρίζει την πόλη» είπε από την πλευρά του ο υφυπουργός Νίκος Ταχιάος.
Τα social media πήραν φωτιά. Οι χρήστες επιδόθηκαν σε έναν εμπνευσμένο διαδικτυακό… αγώνα γεμάτο χιούμορ και διαρκή τρολαρίσματα. Το «μ» θύμισε σε πολλούς άλλα λογότυπα, ενώ το κουλούρι Θεσσαλονίκης και ο ΠΑΟΚ είχαν την τιμητική τους!
Κλαίω 😂😂😂😂#μετρο_θεσσαλονικης pic.twitter.com/Hc5k12Sj8z
— KlaiMan_Poutsarley_official 😎😎😎😎😎 ! ! ! Μaik (@klaimanpoutsarl) November 13, 2024
έτοιμο και το σήμα #μετρο_θεσσαλονικης pic.twitter.com/8r8d5xzF0b
— Κικα (@kika_el) November 13, 2024
#μετρο_θεσσαλονικης
— Jenny Fragouli (@FragouliJenny) November 14, 2024
Τι κι αν η εταιρεία ΔΕΝ είχε ούτε site, τι κι αν 30 χρόνια ΔΕΝ πρόλαβαν να φτιάξουν ένα λογότυπο, δουλίτσα να γίνεται...
😡😡😡😡😡😡😡😡😡😡
Εντωμεταξύ, το logo της κλεψιάς να πω; 😡
👉ΟΧΙΙΙΙ! Μη φεύγετε στο εξωτερικό ταλαντούχοι νέοι μας! 😡😡😡#μετρο pic.twitter.com/RQur78Nbcu
Να τα λέμε και αυτά#μετρο_θεσσαλονικης pic.twitter.com/mXpu8uCqUE
— Νίνο Πούτσο (@grigoris_x) November 13, 2024
Ανακοίνωση εξέδωσε η ΕΛΛΗΝΙΚΟ ΜΕΤΡΟ Α.Ε. σχετικά με το έργο του λογότυπου του Μετρό Θεσσαλονίκης, και εξηγεί τους λόγους για τους οποίους ακυρώθηκαν οι δύο διαγωνισμοί για το λογότυπο και εν τέλει έγινε η απευθείας ανάθεση του έργου στην εταιρεία MARKETING AND MEDIA SERVICES MON. IKE., με αμοιβή 30.000 ευρώ.
Αναλυτικά η ανακοίνωση:
“Η ΕΛΛΗΝΙΚΟ ΜΕΤΡΟ Α.Ε. στο πλαίσιο ολοκλήρωσης του Έργου του Μετρό Θεσσαλονίκης και της επικείμενης θέσης σε λειτουργία, στις 28/02/24 προχώρησε σε διενέργεια διαγωνισμού, με ανοικτή διαδικασία, για τη «ΔΗΜΙΟΥΡΓΙΑ ΛΟΓΟΤΥΠΟΥ ΓΙΑ ΤΟ ΣΗΜΑ ΤΟΥ ΜΕΤΡΟ ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗΣ», που είχε ως αντικείμενο τη δημιουργία ενός απεικονιστικού σήματος/εμβλήματος (λογότυπο), το οποίο θα αποτελούσε το διακριτικό σήμα του Μετρό στην πόλη της Θεσσαλονίκης. Ο Διαγωνισμός προέβλεπε την απονομή χρηματικών βραβείων στις τρεις πρώτες, κατά την αξιολόγηση της Επιτροπής, προτάσεις, συνολικής αξίας δεκατεσσάρων χιλιάδων ευρώ (14.000,00 €), χωρίς Φ.Π.Α.
Κατά τη διαδικασία του Διαγωνισμού, η ΕΛΛΗΝΙΚΟ ΜΕΤΡΟ Α.Ε. επαναξιολόγησε τις επιλογές της σχετικά με το αντικείμενο και προέβη στον ανασχεδιασμό του, λόγω της ανάγκης για τη δημιουργία οπτικής ταυτότητας του έργου. Για το λόγο αυτό προχώρησε στη ματαίωση του Διαγωνισμού.
Στις 25/06/24 δημοπράτησε Διαγωνισμό με αναθεωρημένο αντικείμενο και ποιοτικά κριτήρια και με εκτιμώμενη αξία τριάντα χιλιάδες ευρώ (30.000,00€), χωρίς ΦΠΑ, λόγω της αλλαγής του αντικειμένου. Στο πλαίσιο του νέου Διαγωνισμού υποβλήθηκαν οκτώ (8) προσφορές, τις οποίες η Επιτροπή Διαγωνισμού ομόφωνα απέρριψε, λαμβάνοντας υπόψη τις αξιολογήσεις τόσο των δικαιολογητικών συμμετοχής όσο και των τεχνικών προσφορών. Λόγω απόρριψης όλων των προσφορών, η διαδικασία απέβη άγονη και ο Διαγωνισμός ματαιώθηκε.
Για την αυστηρή τήρηση του χρονοδιαγράμματος, λόγω της λειτουργίας του Μετρό στις 30/11/24, και προκειμένου η ΕΛΛΗΝΙΚΟ ΜΕΤΡΟ Α.Ε. να έχει στη διάθεσή της την απαιτούμενη οπτική ταυτότητα του έργου προέβη στη διαδικασία της απ’ ευθείας ανάθεσης, λαμβάνοντας υπόψη ότι η εκτιμώμενη αξία της σύμβασης ήταν 30.000,00€, δηλαδή εντός του ορίου της απευθείας ανάθεσης.
Το αντικείμενο της εν λόγω σύμβασης ήταν όμοιο με του προηγούμενου Διαγωνισμού, δηλαδή περιελάμβανε τον σχεδιασμό λογοτύπου του Μετρό Θεσσαλονίκης καθώς και τη δημιουργία σήμανσης των σταθμών του Βασικού Έργου και της Επέκτασης προς Καλαμαριά, στοιχεία τα οποία αποτελούν την οπτική ταυτότητα του έργου
Συγκεκριμένα, ο Ανάδοχος θα εκπονούσε:
α. Τη Μεθοδολογική προσέγγιση υλοποίησης του αντικειμένου της Σύμβασης
β. Το Λογότυπο του Μετρό Θεσσαλονίκης και τη Σήμανση των σταθμών για το σύνολο των σταθμών του Βασικού Έργου και της Επέκτασης προς Καλαμαριά
γ. Τις Επιγραφές των σταθμών και των αποβαθρών και τις κατευθυντήριες σημάνσεις συμπεριλαμβανομένων των πικτογραμμάτων για το σύνολο των σταθμών του Βασικού Έργου και της Επέκτασης προς Καλαμαριά.
δ. Το Διάγραμμα στάσεων των γραμμών του ΜΕΤΡΟ, το οποίο θα τοποθετηθεί εντός των συρμών
ε. Το Εγχειρίδιο οπτικής ταυτότητας (brandmanual), το οποίο θα πρέπει να περιλαμβάνει κατ’ ελάχιστον:
· Κανόνες ορθής και επιτρεπτής χρήσης του λογοτύπου για διαφορετικές ανάγκες, μεγέθη, υλικά κ.λπ. και τα σχετικά lock-ups, αποστάσεις ασφαλείας κ.ο.κ.
· Λεπτομέρειες για τη σωστή χρωματική απόδοση σε διαφορετικά μεγέθη, υλικά κ.λπ.
· Πρότυπα (templates) χρήσης του λογοτύπου όπως π.χ. σε καταχωρήσεις, ανακοινώσεις, διαφημίσεις, χορηγίες, χάρτες, παρουσιάσεις κ.ο.κ.
· Κανόνες συνύπαρξης του λογοτύπου με άλλα λογότυπα.
· Χρωματική παλέτα.
· Γραμματοσειρές και ορθή χρήση τους.
· Πικτογράμματα.
Για το σκοπό αυτό, στις 02/10/24 ανατέθηκε η σχετική σύμβαση στην εταιρεία MARKETING AND MEDIA SERVICES MON. IKE, η οποία διαθέτει εμπειρία στον τομέα της επικοινωνίας και του μάρκετινγκ και δεν είχε συμμετοχή στη διαγωνιστική διαδικασία που προηγήθηκε”.