Στην τελική φάση εισήλθε τελικά το πρόγραμμα εκσυγχρονισμού τεσσάρων ελληνικών Φρεγατών ΜΕΚΟ 200, αναφέρει έγκυρη ξένη αμυντική ιστοσελίδα, φυσικά λόγω της μεγάλης τουρκικής προκλητικότητας, η οποία αναμένεται να αυξηθεί και άλλο σε Αιγαίο-Α.Μεσόγειο το επόμενο διάστημα, ειδικά μετά το "επιτυχημένο" ταξίδι του Τούρκου πρόεδρου στον Τραμπ.
Σύμφωνα το ξένο αμυντικό πρακτορείο ειδήσεων, το ελληνικό ανώτατο ναυτικό συμβούλιο αποφάσισε την έναρξη του προγράμματος εκσυγχρονισμού τεσσάρων Φρεγατών ΜΕΚΟ 200, η οποία θα τεθεί σε ισχύ μετά από πολλά χρόνια.
Τα διαθέσιμα κεφάλαια ανέρχονται στα 150 εκατομμύρια ευρώ και το σύνολο του προγράμματος θα υλοποιηθεί στα ναυπηγεία Σαλαμίνας από ελληνικά "χέρια"και αυτό είναι σημαντικό αυτήν την περίοδο.
Είναι γνωστό ότι λόγω των οικονομικών δυσκολιών της χώρας μας, η διαθέσιμη χρηματοδότηση δεν αρκεί για ένα πλήρες πρόγραμμα εκσυγχρονισμού των Φρεγατών μας, καθώς τα 150 εκατ . θα καλύψουν μόνο μια πολύ βασική αναβάθμιση τους, η οποία όμως θα δώσει μεγάλη “επιχειρησιακή ζωή” στα εν λόγω πολεμικά μας τα οποία την έχουν ανάγκη λόγω τουρκικών εξοπλιστικών προγραμμάτων.
Η εφαρμογή του αποκαλούμενου προγράμματος "εκσυγχρονισμού μέσης ζωής" θα επιτρέψει την αναβάθμιση στα ελληνικά πολεμικά πλοία των ηλεκτρονικών συστημάτων μάχης, των αισθητήρων και των ραντάρ, τα οποία είναι απαραίτητα για την αναβάθμισης της ισχύος των πλοίων αυτών.
Το πρόγραμμα θα περιλαμβάνει 12 βασικά υποσυστήματα του πλοίου, συμπεριλαμβανομένου ενός νέου συστήματος μάχης CMS, ενός νέου 3D ραντάρ που θα αντικαταστήσει το παλιό DA-08, νέου ραντάρ πλοήγησης, νέων ενδοεπικοινωνιακών συστημάτων, νέου ESM που θα αντικαταστήσει το παλιό δίκτυο συνδέσεων δεδομένων AR-700, Link-16 και την εγκατάσταση συστήματος προειδοποίησης με λέιζερ.
Εν τω μεταξύ φέρεται ότι θα εγκατασταθεί το νέο ηλεκτροοπτικό σύστημα Miltech TDR-10 στις Φρεγάτες “Σαλαμίς”- “Ύδρα”- “Σπέτσαι”- “Ψαρά”.
Το πρόγραμμα θα ξεκινήσει από το 2020 και αναμένεται να ολοκληρωθεί μέχρι το 2024.
Το νέο σύστημα CMS έχει ως υποψήφια συστήματα τα ακόλουθα: Thales TACTICOS, Lockheed Martin CMS330, Saab 9LV Mk4 και Naval Group SETIS.
Οι υποψήφιοι για το νέο 3D ραντάρ είναι τα συστήματα: Saab Sea Giraffe AMB ή 4Α, Thales NS100 ή SMART-S Mk2 και Hensoldt TRS-4D.
Τα νέα ραντάρ πλοήγησης έχουν ως υποψήφια τα συστήματα: SharpEye, Pathfinder, SCOUT Mk3, VisionMaster FT, SCANTER, κλπ.
Το νέο ESM έχει ως υποψήφια συστήματα τα ακόλουθα: Saab SME-250, Thales Vigile, Harris ES-3601/3701, Elbit ELISRA, Rafael C-PEARL.
Το σύστημα λέιζερ θα είναι είτε των εταιρειών Saab ή Elbit το πιθανότερο.
Θα τοποθετηθεί ένα νέο σύστημα COMINT (πιθανόν Thales Altesse), που θα αντικαταστήσει το παλιό Telegon 10, ενώ τα συστήματα APECS II (συστήματα ECM) θα παραμείνουν ανέπαφα ή θα τοποθετηθούν παρόμοια συστήματα με αυτά των εκσυγχρονισμένων φρεγατών.
Επίσης υπάρχει πιθανότητα αναβάθμισης και του συστήματα εγγύς α/α άμυνας Phalanx CIWS στην τελευταία διαμόρφωση 1B 2.
Σημειώνεται ότι το ελληνικό πολεμικό ναυτικό θα αποκτήσει τουλάχιστον τέσσερα ελικόπτερα MH-60 Romeo από τις ΗΠΑ, τα οποία θα αυξήσουν σημαντικά την ικανότητα για διενέργεια πολλαπλών αποστολών.
Η μερική αναβάθμιση των ελληνικών Φρεγατών ξεκίνησε από το 2007 και αφορούσε τα συστήματα ελέγχου πυρός STIR για την εκτόξευση πυραύλων RIM-162 ESSM, καθώς και την τοποθέτηση τροποποιημένου εκτοξευτή πυραύλων Mk48 VLS για τις φρεγάτες κλάσεως “Υδρα”, η οποία και περατώθηκε το 2009.
Η Φρεγάτα MEKO 200 είναι γερμανικής κατασκευής από τα ναυπηγεία Blohm + Voss και αποτελεί μέρος της οικογένειας των πολεμικών πλοίων MEKO.
Υπενθυμίζουμε ότι οκτώ φρεγάτες MEKO 200TN αποκτήθηκαν από την Τουρκία σε τρεις διαφορετικές χρονικές περιόδους : τέσσερα πλοία Track I / Yavuz (πρώτο πλοίο το 1987), δύο σκάφη κλάσης IIA / Barbaros (πρώτο πλοίο το 1997) και δύο σκάφη Track IIB / Barbaros (σκάφη Salihreis) (πρώτο πλοίο το 1998).
Η αναβάθμιση των ελληνικών πολεμικών πλοίων σε συνδυασμό με την αγορά των γαλλικών Φρεγατών Belhara, αλλά και την πιθανότητα συμμετοχής της χώρας μας σε πρόγραμμα κατασκευής ευρωπαϊκών Κορβετών σε ελληνικά ναυπηγεία με ευρωπαϊκά κονδύλια, θα μας δώσουν άλλο “αέρα” τα επόμενα χρόνια και αυτό οφείλουμε να το δούμε θετικά.