Αποφασισμένοι για κλιμάκωση είναι οι Τούρκοι στην Α.Μεσόγειο καθώς οι διαδικασίες για διεξαγωγή γεωτρήσεων από το Γιαβουζ στην Καρπασία προχωρούν κανονικά. Τα εντάλματα σύλληψης για το πλήρωμα του Πορθητή που εκδόθηκαν από την Κυπριακή Δημοκρατία φαίνεται δεν έχουν κάποια σημαντική ισχύ καθώς οι Νορβηγοί συνεχίζουν να υποστηρίζουν τις επικείμενες επιχειρήσεις του Γιαβούζ.
Η κατάσταση είναι κρίσιμη και οι επόμενες κινήσεις της Τουρκίας θα πρέπει να αντιμετωπιστούν με ηχηρό τρόπο ώστε να αποτραπούν στο μέλλον προκλήσεις αυτής της κλίμακας. Η εξάρτηση από τις ΗΠΑ και την ΕΕ πρέπει να τελειώσει και Ελλάδα και Κύπρος να λάβουν σκληρά μέτρα κατά της Άγκυρας ώστε επιτέλους ο Ερντογάν να λάβει το μήνυμα πως δεν μπορεί να κάνει ό,τι θέλει.
Με γοργούς ρυθμούς προχωρά η προετοιμασία του υπό τουρκική σημαία πλωτού γεωτρύπανου «Yavuz» με σκοπό τις επόμενες μέρες να αναχωρήσει από το αγκυροβόλιο της Αττάλειας, όπου βρίσκεται, με προορισμό τον «στόχο» γεώτρησης «Karpaz-1» στα ανοικτά της κατεχόμενης Καρπασίας.
Πρόκειται για διαδικασία που διαρκεί μερικές μέρες, στις οποίες πρέπει να γίνει η μεταφορά εξοπλισμού και εφοδίων.
Εντύπωση προκαλεί το γεγονός ότι ήδη στη διαδικασία ετοιμασίας του γεωτρύπανου συμμετέχει και το νορβηγικό ειδικό πλοίο υποστήριξης υπεράκτιων δραστηριοτήτων υδρογονανθράκων σε βαθιά νερά «Bourbon Topuz», από το οποίο χθες μεταφέρθηκε εξοπλισμός στο «Yavuz».
Η Bourbon Offshore διαθέτει θυγατρική στην Τουρκία, την «Inebolu Petrol Deniz Hizmetleri», που έχει συνεργαστεί στο παρελθόν με την Ανώνυμη Τουρκική Εταιρεία Πετρελαίων (ΤΡΑΟ), σε δραστηριότητες στη Μαύρη Θάλασσα.
Επίσης, σύμφωνα με στοιχεία που επικαλείται ο «Φιλελεύθερος», το δεύτερο πλοίο υποστήριξης που θα συνοδεύει το Yavuz είναι το «Altan», και από τις αρχές Μαΐου υποστήριζε την παράνομη δραστηριότητα του «Fatih» (Πορθητή) δυτικά της Κύπρου. Πρόκειται για πλοίο που ανήκε στη νορβηγική Siem Offshore και άλλαξε όνομα και σημαία, αναρτώντας την τουρκική, μετά τα διπλωματικά και νομικά μέτρα που λήφθηκαν κατά των εταιρειών που υποστήριξαν τον «Πορθητή» στη γεώτρηση εντός της Κυπριακής ΑΟΖ.
Το «Yavuz», σύμφωνα με τις μέχρι τώρα πληροφορίες, θα κινηθεί σε περιοχή όπου το θαλάσσιο βάθος είναι περίπου 1.000 μέτρα και θα επιχειρήσει σε βάθος 3.000 μέτρων κάτω από τον βυθό. Η περιοχή οροθετείται νοτιοανατολικά της χερσονήσου της Καρπασίας, σε απόσταση 45 χιλιόμετρα από το Ακρωτήρι Αποστόλου Ανδρέα.
Την ίδια ώρα, προβλήματα αντιμετώπισε χθες ένα από τα σκάφη προστασίας του τουρκικού σεισμογραφικού «Μπαρμπαρός» που συνεχίζει να επιχειρεί παράνομα σε απόσταση μέχρι και 30 χιλιόμετρα βόρεια του Ακρωτηρίου.
Επιστολή στον ΓΓ του ΟΗΕ για τις τουρκικές παραβιάσεις
Με επιστολή της προς τον ΓΓ του ΟΗΕ που εστάλη στις 10 Ιουνίου, η επιτετραμμένη της μόνιμης αντιπροσωπείας της Δημοκρατίας στον ΟΗΕ, Πόλυ Ιωάννου, καταγγέλλει τις τουρκικές παραβιάζεις στον εναέριο χώρο της Κύπρου και στο FIR Λευκωσίας, καθώς και την παράνομη χρήση στους κλειστούς λιμένες κι αερολιμένες των κατεχομένων από την Τουρκία., στους μήνες Μάρτιο και Απρίλιο.
Η επιστολή – στην οποία επισυνάπτονται τέσσερα έγγραφα με αναλυτική καταγραφή των παραβιάσεων – κυκλοφόρησε την Τετάρτη ως επίσημο έγγραφο της Γενικής Συνέλευσης και του Συμβουλίου Ασφαλείας του ΟΗΕ.
«Αυτή η επίμονη πολιτική παραβίασης του διεθνούς δικαίου και παραβίασης των διεθνών κανόνων και κανονισμών, αποτελεί διαρκή απειλή για τη διεθνή ειρήνη και ασφάλεια, επιδρά αρνητικά στην περιφερειακή σταθερότητα, διακυβεύει την ασφάλεια της διεθνούς πολιτικής αεροπορίας, δημιουργεί δυσκολίες στην εναέρια κυκλοφορία στην Κύπρο και εμποδίζει τη δημιουργία ενός περιβάλλοντος για την διεξαγωγή της κυπριακής ειρηνευτικής διαδικασίας», αναφέρει η επιστολή της κ. Ιωάννου.
Υπογραμμίζεται ότι η Τουρκία εξακολουθεί να παρενοχλεί συστηματικά πολιτικά και στρατιωτικά αεροσκάφη εντός της περιοχής πληροφοριών πτήσεων Λευκωσίας μέσω ραδιοφωνικών κλήσεων, ενώ κατά την ίδια περίοδο το καθεστώς που εγκαθιδρύθηκε από την κατοχική δύναμη στην περιοχή της Κύπρου την οποία κατέχει παράνομα, εξέδωσε δύο ανακοινώσεις προς τους αεροναυτιλομένους σχετικά με ασκήσεις που διεξήγαγε η τουρκική Πολεμική Αεροπορία.
Επιπλέον, τα τουρκικά εμπορικά αεροσκάφη χρησιμοποιούν συστηματικά τον αερολιμένα Τύμπου, ο οποίος εξακολουθεί να λειτουργεί παράνομα μετά το κλείσιμο από την κυπριακή κυβέρνηση όλων των λιμένων εισόδου στις περιοχές όπου δεν ασκεί αποτελεσματικό έλεγχο.
«Οι προαναφερθείσες ενέργειες της Τουρκίας, η οποία εξακολούθησε να καταλαμβάνει το βόρειο τμήμα της Κυπριακής Δημοκρατίας από το 1974, γράφει στην επιστολή της η Κύπρια επιτετραμμένη, αποσκοπούν σαφώς στην υπονόμευση της κυριαρχίας της Κύπρου, εδραιώνοντας τον συνεχιζόμενο de facto διαχωρισμό και αναβαθμίζοντας το καθεστώς της αποσχιστικής οντότητας, διεκδικώντας έναν υποτιθέμενο εναέριο χώρο πάνω από το κατεχόμενο έδαφος της Δημοκρατίας. Από την άποψη αυτή, θα ήθελα να υπογραμμίσω ότι υπάρχει μόνο ένα κυπριακό κράτος, το οποίο είναι η Κυπριακή Δημοκρατία, όπως ορίζεται σε διάφορα ψηφίσματα του Συμβουλίου Ασφαλείας (ιδίως τα ψηφίσματα 541 (1983) και 550 (1984)), στα οποία το Συμβούλιο δήλωσε ότι νομικά είναι άκυρη η εικαζόμενη απόσχιση μέρους της Κύπρου».
Διαμαρτυρόμενη έντονα εκ μέρους της κυβέρνησής για τις συνεχιζόμενες παραβιάσεις του εθνικού εναέριου χώρου και των χωρικών υδάτων της Κύπρου από την Τουρκία, καθώς και για τις παραβιάσεις των διεθνών κανονισμών για την εναέρια κυκλοφορία, η κ. Ιωάννου απευθύνει έκκληση για την άμεση παύση τους. Ενώ ταυτόχρονα επαναλαμβάνει την έκκληση προς όλα τα κράτη, να σέβονται τις αποφάσεις του Συμβουλίου Ασφαλείας και να τηρούν τις αρχές της κυριαρχίας και της μη επέμβασης που κατοχυρώνονται στον Χάρτη των Ηνωμένων Εθνών.
Καταλήγοντας, η Κύπρια επιτετραμμένη παροτρύνει την Τουρκία και την τουρκοκυπριακή κοινότητα «να συμβάλουν σε μια ουσιαστική επανάληψη της ειρηνευτικής διαδικασίας, αντί να εστιάζουν στην υπονόμευση της κυριαρχίας της Κυπριακής Δημοκρατίας και στην προώθηση της διχοτόμησης της Κύπρου μέσω της δημιουργίας δεδομένων επί του εδάφους και της εδραίωση του status quo, μεταξύ άλλων επιδιώκοντας την πολιτική αναβάθμιση της αποσχιστικής οντότητας».