Του Μάνου Χατζηγιάννη
Ένας σύγχρονος ιεροκήρυκας έγραψε: «Εάν δε σπάσουμε το κέλυφος του εγώ μας, της ιδιοτέλειάς μας, των ατομικών μικροσυμφερόντων μας, είμαστε καταδικασμένοι στην ψυχική απομόνωση, όπως το κλωσσόπουλο, αν δε σπάσει το κέλυφος του αβγού να εισπνεύσει το οξυγόνο της ατμόσφαιρας, θα πεθάνει!».
Οι εγωιστικές κινήσεις του Οικουμενικού Πατριάρχου, που όπως φαίνεται κρατάει μανιάτικο την απουσία του Πατριαρχείου Μόσχας από την προ διετίας Σύνοδο της Κρήτης τον οδηγούν σε πλήρη απομόνωση.
Πέραν της αυτογελοιοποίησης για την οποία έχουμε κάνει λόγο σε προηγούμενο άρθρο μιας και μέχρι να “σκάσει” το θέμα της ουκρανικής αυτοκεφαλίας διερρήγνυε τα ιμάτιά του υπέρ του κ. Ονούφριου τίθεται πλέον και το σοβαρότερο θέμα της αποδοχής του από τις υπόλοιπες Εκκλησίες.
Το ουκρανικό ζήτημα αποτελεί μέγιστο στοίχημα για τον κ. Βαρθολομαίο αναφορικά με το ρόλο που επιθυμεί να παίξει στην επόμενη μέρα της παγκόσμιας Ορθοδοξίας.
Η ρωσική Εκκλησία διατείνεται πως καμία τοπική εκκλησία δεν στηρίζει τα σχέδια για αυτοκέφαλη Ουκρανία. Ας δεχτούμε όμως πως αυτή η άποψη είναι μερολητπική...
Μα και στην πραγματκότητα πώς θα πορευτεί ο Οικουμενικός Πατριάρχης όταν με τις μισές και παραπάνω Αυτοκέφαλες Εκκλησίες οι σχέσεις του είναι προβληματικές έως ψυχρές ή και ....εμπόλεμες;
-Πρώτα από όλα είναι τσακωμένος με την Μόσχα. Το ουκρανικό ζήτημα είναι η κορωνίδα μιας χρόνιας σοβαρότατης αντιπαράθεσης , μιας κόντρας μεταξύ “Δεύτερης “ και “Τρίτης Ρώμης” όπως την αποκαλούν οι γνωρίζοντες. Αφορμές άπειρες κατά καιρούς....
-Σε σύγκρουση είναι και με την Αθήνα. Οι λόγοι λίγο ως πολύ γνωστοί και τους έχουμε επαναλάβει σε άλλα άρθρα. Αλλά η αουσία του Αρχιεπισκόπου Ιερώνυμου τον Ιούνιο στους εορτασμούς για τον Άγιο Γέροντα Ιάκωβο Τσαλίκη μιλάει από μόνη της.
-Τον αδειάζει το Πατριαρχείο Ιεροσολύμων! Στο πλευρό της κανονικής Εκκλησίας της Ουκρανίας τάχθηκε ξεκάθαρα Πατριάρχης Ιεροσολύμων Θεόφιλος. Κι αυτό έχει μεγάλη σημασία γιατί το Πατριαρχείο Ιεροσολύμων ήταν εκ των υποστηρικτών του μέχρι πρόσφατα...
-Ούτε να τον βλέπει δεν θέλει η Αντιόχεια. Η αντιπαράθεσή της με τα Ιεροσόλυμα και η στάση του Φαναρίου για το θέμα του Κατάρ την έχει οδηγήσει σε μόνιμη απουσία από τις κλήσεις του κ.Βαρθολομαίου.
-Επιστολή του απέστειλε πρόσφατα ο Σέρβος Πατριάρχης. Ο κ. Ειρηναίος αντιτίθεται στο να έχουν τα νέα κράτη δικές τους εκκλησίες
-Ψυχρές έως κακές είναι οι σχέσεις του και με την Βουλγαρία με αφορμή μεταξύ άλλων και το ζήτημα της "μακεδονικής" Εκκλησίας
-”Στα κάγκελα” η σχέση του και με την Αρχιεπισκοπή Αμερικής ζητώντας διακαώς να ... παραιτήσει τον Γέροντα Αμερικής Δημήτριο
-Και τέλος αποκλείεται να βρει στήριξη από την Γεωργία η οποία ανησυχεί πως μια ουκρανική αυτοκεαλία θα ανοίξει το επίσης δυσεπίλτυο θέμα της Αμπχαζίας
Πριν από λίγες ημέρες η κανονική Ουκρανική Ορθόδοξη Εκκλησία ζήτησε Σύναξη των Προκαθημένων όλων των αυτοκέφαλων Τοπικών Ορθοδόξων Εκκλησιών.
Θα τολμούσε το Φανάρι να λάβει μια τέτοια πρωτοβουλία ή αρκείται να βαυκαλίζεται πως έχει το...προνόμιο σε Συνόδους δικών του Ιεραρχών;
Οι Ρώσοι ισχυρίζονται πως τουλάχιστον έντεκα από τις δεκαεπτά αυτοκέφαλες Ορθόδοξες Εκκλησίες έχουν εκφράσει την υποστήριξή τους στην κανονική ουκρανική Εκκλησία ενάντια στα σχισματικά σώματα.
Τελευταία και η Σύνοδος της Λευκορωσικής Ορθόδοξης Εκκλησίας (Λευκορωσική Εξαρχία της Πατριαρχίας της Μόσχας) που καταδίκασε την απόφαση του Οικουμενικού Πατριάρχη Βαρθολομαίου να διορίσει Έξαρχους στο Κίεβο.
Σε δήλωση της Συνόδου της Λευκορωσικής Ορθόδοξης Εκκλησίας, που δημοσιεύθηκε στην επίσημη ιστοσελίδα τονίζεται ότι «η Συνοδος της Λευκορωσικής Ορθόδοξης Εκκλησίας, σε σχέση με την αντικανονική παρέμβαση του Πατριάρχη Βαρθολομαίου της Κωνσταντινούπολης στις εσωτερικές υποθέσεις της Ρωσικής Ορθόδοξης Εκκλησίας, αποφάσισε να υποστηρίξει ομόφωνα τη θέση του Πατριάρχη της Μόσχας και της Ρωσίας (...) Η Λευκορωσική Εκκλησία διαμαρτύρεται ενάντια στις πράξεις του Πατριαρχείου Κωνσταντινούπολης, διότι πρόκειται για επιθετική παρέμβαση μιας τοπικής εκκλησίας στις εσωτερικές υποθέσεις μιας άλλης τοπικής εκκλησίας που αποσκοπούσε στην υπονόμευση των θεμελίων της διορθόδοξης ειρήνης και ενότητας".
Το ερώτημα επομένως είναι για πόσο ο Οικουμενικός Πατριάρχης θα επιλέγει την απομόνωση και το γινάτι....
Πάντως αναμένοντας την επίσημη αντίδραση της Μόσχας, χθες ο γραμματέας τύπου του Πατριάρχη π. Αλεξάντερ Βολκόφ κατέστησε σαφές ότι η θέση του Πατριαρχείου Μόσχας περί των σχέσεων με την Κωνσταντινούπολη, θα διατυπωθεί ανοιχτά και καθαρά.
«Σύντροφοι, αναλυτές, και απλοί πιστοίη η θέση της Ρωσικής Εκκλησίας θα διατυπωθεί ξεκάθαρα και απερίφραστα. Δεν μπορείτε να ακούσετε μεταξύ των γραμμών, και πάντα σε μορφή απλού κειμένου, θα πρέπει να ακούσοετε και να καταλάβετε» είπε ο εκπρόσωπος.