Η υπόθεση της γερμανικής αεροπορικής εταιρείας Air Berlin αναδεικνύει δύο πολύ κρίσιμα ζητήματα ελληνικού ενδιαφέροντος. Το πρώτο είναι πώς η Γερμανίδα καγκελάριος Άνγκελα Μέρκελ επιχειρεί να την διασώσει με τον τρόπο ακριβώς που οι δανειστές εμπόδισαν την Ελλάδα να σώσει δικές της επιχειρήσεις (ο λόγος είναι προφανής) αλλά και να διασωθεί η ίδια από τα διαρκή μνημόνια και το δεύτερο είναι πώς, οι Γερμανοί που οδηγούν τις αεροπορικές τους εταιρείες σε χρεοκοπία πώς θα διαχειριστούν τα 14 μικρά ελληνικά αεροδρόμια;
Το αν πρέπει ή όχι να διασωθεί η Air Berlin έχει γίνει «μήλον της έριδος» στη Γερμανία τις τελευταίες ημέρες με την κ. Μέρκελ αρχικά να δηλώνει πώς δεν μπορούν οι πολίτες να πληρώσουν, αλλά στη συνέχεια να τα γυρίζει και να τάζει κρατική ενίσχυση ύψους 150 εκατομμυρίων ευρώ προκειμένου να μην κοπούν τα φτερά της αεροπορικής εταιρείας.
Είναι μία υπόθεση που θυμίζει πολύ την ελληνική κρίση και το πώς οι δανειστές κατάφεραν να ελέγξουν το ελληνικό τραπεζικό σύστημα και πολλές άλλες επιχειρήσεις μέσω των δανείων τους ή δεν επέτρεψαν να διασωθούν, τραβώντας τον αναπνευστήρα της χρηματοδότησης. Με τον τρόπο αυτό οι δανειστές κατάφεραν να «σβήσουν» στην Ελλάδα ανταγωνιστές των πολυεθνικών εταιρειών που προωθούν και βεβαίως να κάνουν «επέλαση» στις περιουσίες των Ελλήνων.
Η περίπτωση των 14 μικρών αεροδρομίων είναι μία εξ αυτών, αφού οι δανειστές τα έβαλαν στο μάτι εξ αρχής και τα διεκδίκησαν μη επιτρέποντας στο Δημόσιο να κινηθεί για την αξιοποίηση τους (σ.σ. για να λέμε και του στραβού το δίκιο το Δημόσιο έδωσε για ακόμη μία φορά εξετάσεις και απέτυχε). Τα πήρε η γερμανική Fraport και τώρα έχει πολύ ενδιαφέρον να δούμε πώς θα τα διαχειριστεί και βεβαίως πως θα ωφεληθεί το κράτος και όχι οι Γερμανοί.
Ένα ενδεχόμενο είναι να συμβεί ότι και με την διαχείριση του αεροδρομίου «Ελευθέριος Βενιζέλος», όπου οι Γερμανοί και οι συνέταιροι τους φέσωσαν για τα καλά το ελληνικό Δημόσιο μη αποδίδοντας τους φόρους που θα έπρεπε. Ας μην βιαζόμαστε όμως. Φαίνεται πώς τόσο για την αξιοποίηση των 14 μικρών αεροδρομίων όσο και για την οικονομία της Γερμανίας, Κυριακή κοντά γιορτή που λέει και ο λαός.
Στη Γερμανία «σκάνε» η μία επιχείρηση μετά την άλλη και ακόμη δεν έχει γίνει η μεγάλη έκρηξη στο τραπεζικό σύστημα. Εκεί να δούμε πώς η κ. Μέρκελ, η οποία όπως όλα δείχνουν θα βρίσκεται και πάλι στην καγκελαρία θα καταφέρει να αντιμετωπίσει. Η μικρή για τα δεδομένα υπόθεση της Air Berlin έχει ήδη προκαλέσει αντιδράσεις σύμφωνα με πρωτοσέλιδο δημοσίευμα της «Handelsblatt».
Όπως αναφέρει το ρεπορτάζ, με τα 150 εκατομμύρια ευρώ της κρατικής ενίσχυσης, «η Air Berlin θα μπορέσει να λειτουργήσει τρεις μήνες ακόμα» και σημειώνει ότι η καγκελάριος Μέρκελ «υπερασπίζεται την οικονομική στήριξη της αεροπορικής εταιρείας». Ωστόσο επισημαίνει ότι στη Γερμανία «αυξάνουν οι αμφιβολίες για το εάν θα επιστραφεί ποτέ το ποσό αυτό στο Δημόσιο».
«Η κ. Μέρκελ διαβεβαίωσε την Τετάρτη, ότι οι φορολογούμενοι δε θα πληρώσουν τη διάσωση της χρεοκοπημένης Air Berlin. Στόχος είναι η εξυγίανση της» σημειώνει η εφημερίδα «και η εξαγορά μέρους της από την Lufthansa». Ωστόσο «για να συνεχίσει η λειτουργία της εταιρείας, το γερμανικό κράτος προσέφερε στήριξη 150 εκ. ευρώ που θα επαρκέσουν μέχρι το Νοέμβριο».
Σύμφωνα με τους συντάκτες του δημοσιεύματος «το πρώτο τρίμηνο η εταιρεία σημείωσε απώλειες 23,5 εκ. ευρώ μηνιαίως. Τα στοιχεία του δεύτερου τριμήνου δεν έχουν δημοσιοποιηθεί, αλλά οι ειδικοί περιμένουν ότι θα είναι χειρότερα. Με αυτό το δεδομένο, ακόμα και στελέχη του κόμματος της Μέρκελ αμφισβητούν την επιστροφή της κρατικής βοήθειας, παρότι η Καγκελάριος εκφράζει τη σιγουριά της».
Στη συνέχεια φιλοξενούνται δηλώσεις του Μίκαελ Φουκς, εκπροσώπου της Κοινοβουλευτικής Ομάδας της Ένωσης για πολιτικά και οικονομικά θέματα, σύμφωνα με τον οποίο «τα 150 εκ. ευρώ δεν θα τα ξαναδούμε», ενώ το δημοσίευμα της γερμανικής εφημερίδας καταλήγει: «Στους κύκλους της κυβέρνησης λέγεται ότι 80.000 ταξιδιώτες που έχουν ξεμείνει σε διάφορους προορισμούς ισοδυναμούν σχεδόν με 80.000 ψηφοφόρους. Τόσο απλός είναι ο πολιτικός υπολογισμός».
Κοινώς τα πολιτικά παιχνίδια και τα οικονομικά συμφέροντα είναι τόσο μεγάλα που επηρεάζουν την διαχείριση τέτοιου είδους υποθέσεων. Πόσο μάλλον την Ελλάδα την οποία μετέτρεψαν οι Γερμανοί σε πειραματόζωο για να μπορέσουν να περάσουν την πολιτική της λιτότητας και να καταστήσουν τη χώρα τους ηγέτιδα δύναμης στην Ε.Ε.