Με την πολεμική ρητορική που έχει αναπτύξει η Τουρκία το τελευταίο διάστημα και με τα πλοία αλλά και τα αεροσκάφη της να κάνουν ασκήσεις στο Αιγαίο ή να παραβιάζουν τα εθνικά κυριαρχικά δικαιώματα, το να ξεφύγει η κατάσταση και να προκληθεί ένα «θερμό επεισόδιο» δεν είναι και πολύ δύσκολο. Στις ελληνικές Ένοπλες Δυνάμεις έχει δοθεί εντολή να αντιμετωπίζονται οι τουρκικές προκλήσεις με ψυχραιμία, αλλά «ούτε βήμα πίσω στα εθνικά συμφέροντα».
Η Άγκυρα ξεδιπλώνει όλο το πλαίσιο των διεκδικήσεων της στο Αιγαίο, εγκαινιάζοντας μάλιστα νέες μορφές και τρόπους αμφισβήτησης του status quo. Για πρώτη φορά για παράδειγμα το τουρκικό υπουργείο Εξωτερικών δήλωσε πώς «η θέση μας είναι γνωστή από το 1996 για τα Ίμια», παραπέμποντας στην απίστευτη αναφορά του Μεβλούτ Τσαβούσογλου ότι τα Ίμια είναι «τουρκικό έδαφος».
Πρωτοφανές είναι επίσης να εκδίδουν οι Τούρκοι ΝΟΤΑΜ και να ζητούν από την Ελλάδα να μην πραγματοποιήσει στρατιωτικές ασκήσεις σε 11 νησιά (Σαμοθράκη, Άγιος Ευστράτιος, Ψαρά, Χίος, Ικαρία, Λήμνος, Λέσβος, Σάμος, Τήλος, Χάλκη και Καστελόριζο) επικαλούμενη δήθεν πώς είναι αποστρατιωτικοποιημένα, αλλά και να βγάζει NAVTEX για την διεξαγωγή ανθυποβρυχιακής άσκησης εντάσσοντας σε αυτή ολόκληρο το Καστελόριζο σαν να είναι τουρκικό έδαφος και για να προσεγγίσει το οτιδήποτε να αξιώνει άδεια από τις τουρκικές αρχές.
Όλες βέβαια αυτές οι ΝΟΤΑΜ και οι NAVTEX ακυρώνονται ως παράνομες από τις ελληνικές αρχές, αλλά η Άγκυρα καταδεικνύει πώς θέτει σε αμφισβήτηση σχεδόν ολόκληρο το Αιγαίο. Από τη Λήμνο και τον Άη Στράτη έως το Καστελόριζο. Πόσο μάλλον όταν στο Καστελόριζο επρόκειτο να μεταβούν τα μέλη της Επιτροπής Εξωτερικών και Άμυνας της Βουλής την Δευτέρα.
Την επιθετική ρητορική του Ρ.Τ. Ερντογάν και του ηγέτη της αξιωματικής αντιπολίτευσης Κεμάλ Κιλιτσντάρογλου (φαίνεται πώς στις προκλήσεις σε βάρος της Ελλάδας ισλαμιστές και «κεμαλιστές» πάνε μαζί) ακολουθούν και οι κινήσεις της Τουρκίας σε στρατιωτικό επίπεδο. Σύμφωνα με πληροφορίες από το Πεντάγωνο οι Τούρκοι πιλότοι το τελευταίο διάστημα είναι ιδιαίτερα επιθετικοί και αυτό φαίνεται και από τις εμπλοκές.
Αν εξαιρέσει κανείς τις τελευταίες ημέρες που λόγω καιρού οι Τούρκοι δεν βγήκαν στο Αιγαίο, τα ποιοτικά χαρακτηριστικά που τα συνιστούν κυρίως οι εμπλοκές και οι υπερπτήσεις έχουν αυξηθεί σημαντικά. Έλληνες χειριστές μάλιστα κάνουν λόγο για συμπεριφορά στον αέρα που αν συνεχιστεί μπορεί να οδηγήσει σε δυστύχημα τύπου Ηλιάκη. Επίσης, αξίζει να σημειωθεί πώς το σχέδιο «Βαριοπούλα» που είχαν εκπονήσει τα «γεράκια» της Άγκυρας προέβλεπαν πρόκληση κατάρριψης τουρκικής αεροσκάφους με στόχο της κλιμάκωση της κρίσης.
Η προκλητική συμπεριφορά της Τουρκίας δεν περιορίζεται ωστόσο μόνο στον αέρα, αλλά και στη θάλασσα. Σκάφη της τουρκικής Ακτοφυλακής «ξύνονται» στις βραχώδεις ακτές των Ιμίων και άλλων νησιών του Αιγαίου, ενώ πλοία του Στόλου και υποβρύχια κάνουν συχνά την εμφάνιση τους στη θάλασσα του Αρχιπελάγους.
Πρόσφατα οι τουρκικές Ένοπλες Δυνάμεις διεξήγαγαν στην περιοχή μεταξύ Καστελόριζου και Κύπρου αεροναυτική άσκηση με τη συμμετοχή και άλλων χωρών, όπως η Βουλγαρία, η Ρουμανία και το Πακιστάν, ενώ για σήμερα δέσμευσαν όλη την περιοχή του Καστελόριζου για να κάνουν άσκηση ανθυποβρυχιακού πολέμου.
Στην περιοχή πλέει ελληνικό υποβρύχιο το οποίο παρακολουθεί τις τουρκικές κινήσεις, ενώ από αύριο 4 Δεκεμβρίου και μέχρι τις 9 Δεκεμβρίου στο νοτιοανατολικό Αιγαίο και το Κρητικό Πέλαγος θα αναπτυχθούν πολλά πλοία και αεροσκάφη από Ελλάδα και Αίγυπτο (2 φρεγάτες, 4 ΤΠΚ, 1 υποβρύχιο, 2 αεροσκάφη έγκαιρης προειδοποίησης και 12 μαχητικά αεροσκάφη) για τη διεξαγωγή της άσκησης «Μέδουσα».
Παρατηρείται λοιπόν μεγάλη συγκέντρωση δυνάμεων στην περιοχή του νοτιοανατολικού Αιγαίου και αυτό οι Τούρκοι μπορούν να το εκμεταλλευτούν για να προκαλέσουν ή και να στήσουν μία κρίση σε μία άλλη περιοχή, όπως η νήσος Παναγιά. Αυτός είναι και ο λόγος που οι εντολές από την πολιτική και στρατιωτική ηγεσία είναι «παρακολουθείται στενά ότι πετάει και κολυμπάει» στο Αιγαίο και υπάρχει αυξημένη ετοιμότητα.
Να σημειωθεί πώς και η κρίση των Ιμίων 21 χρόνια πριν στήθηκε και εκδηλώθηκε σταδιακά από την προσάραξη του φορτηγού πλοίου ανήμερα των Χριστουγέννων που αρνήθηκε την ελληνική βοήθεια μέχρι την αποφράδα νύχτα της 30ης, ξημερώματα 31ης Ιανουαρίου 1996. Αυτή τη στιγμή έχει δημιουργηθεί από την πλευρά της Άγκυρας ένα πολεμικό κλίμα και αρκεί ένας Τούρκος «θερμοκέφαλος» ή μία άστοχη ενέργεια για να προκαλέσει μία κρίση αντίστοιχη με αυτή του 1996.