Πόσο πιθανό είναι να αποκτήσει η Ελλάδα μαχητικά αεροσκάφη F-35; Την απάντηση έδωσε ο αντιπρόεδρος της Lockheed Martin Aeronautics Ντένης Πλέσσας. Ακόμη και αύριο να έστελνε αίτημα η Πολεμική Αεροπορία δεν υπάρχει περίπτωση να τα προμηθευτεί σε χρόνο μικρότερο των τεσσάρων ή πέντε ετών.
Έδωσε απάντηση σε όσους το τελευταίο διάστημα καλλιεργούσαν προσδοκίες πώς μπορεί η Ελλάδα να πάρει άμεσα μαχητικά αεροσκάφη 5ης γενιάς F-35 προκειμένου να αντιμετωπίσει τα τουρκικά που θα αρχίσουν να παραλαμβάνονται από το 2018. Αν και εκεί υπάρχουν ειδήσεις και δεν είναι έτσι όπως τα περιγράφουν τα ΜΜΕ της γειτονικής χώρας προκειμένου να δημιουργήσουν κλίμα.
Όπως έχει γράψει το «pentapostagma.gr» στα παραγγελία των F-35 έχουν σαφώς προτεραιότητα όσες χώρες συμμετέχουν στο πρόγραμμα του JSF. Όσες χώρες θελήσουν να μπουν... σφήνα για να παραλάβουν το stealth αεροσκάφος (θα δούμε τελικά πόσο stealh είναι) θα πρέπει να λάβουν κατ' αρχήν την έγκριση από την αμερικανική κυβέρνηση και αμέσως μετά να συμφωνήσουν και οι χώρες που συμμετέχουν στο πρόγραμμα.
Βασικά τις πωλήσεις τις «τρέχει» η αμερικανική κυβέρνηση. Αυτή αποφασίζει σε ποιον θα πουλήσει αεροσκάφη και σε ποιόν θα δώσει προτεραιότητα. Βέβαια για να συμβεί αυτό θα πρέπει να έχει προηγουμένως εξασφαλιστεί η σχετική χρηματοδότηση και να έχει ακολουθηθεί μία γραφειοκρατική διαδικασία η οποία μπορεί να διαρκέσει από έναν χρόνο το λιγότερο έως δύο ή και τρία χρόνια.
Όσοι έλεγαν ότι η Ελλάδα θα μπορούσε να πάρει F-35 το συνδύαζαν με εξασφάλιση χρηματοδότησης από την αμερικανική κυβέρνηση. Τέτοιο αίτημα δεν υπήρξε ποτέ. Άλλωστε ποιος θα αποφάσιζε μια προμήθεια δισεκατομμυρίων ευρώ (αυτή τη στιγμή το F-35 κοστίζει πάνω από 100 εκατ. δολάρια με κινητήρα και σύστημα αυτοπροστασίας αλλά χωρίς όπλα) οι δανειστές αντιδρούν στο να δοθεί εφάπαξ βοήθημα ύψους 617 εκατ. ευρώ στους χαμηλοσυνταξιούχους;
Άρα λοιπόν έχουμε μέχρι στιγμής δύο προϋποθέσεις. Η μία είναι η χρηματοδότηση και η άλλη είναι η διαδικασία για το αίτημα προμήθειας με ότι άλλο αυτό συνεπάγεται που απαιτεί όπως είπε ο κ. Πλέσσας τουλάχιστον ένα χρόνο.
Από εκεί και μετά, για να παραληφθεί το πρώτο αεροσκάφος απαιτείται το λιγότερο 3 χρόνια, μπορεί και περισσότερο. Κι αυτό σύμφωνα πάντα με τον αντιπρόεδρο της Lockheed Martin Aeronautics. Συνεπώς και αύριο να είχε τα χρήματα η Ελλάδα και να προχωρούσε στην παραγγελία δεν θα μπορούσε να παραλάβει αεροσκάφος F-35 πριν το 2021.
Τότε περίπου θα έχει η Τουρκία την πρώτη Μοίρα F-35 αν βεβαίως όλα εξελιχθούν καλά με το πρόγραμμα και δεν πέσει κανένα «μαχαίρι» από το νέο αμερικανικό Πρόεδρο Ντόναλντ Τραμπ. Συγκεκριμένα, η Τουρκία θα παραλάβει εντός του 2018 τα πρώτα 2 αεροσκάφη, το 2019 άλλα 4 αεροσκάφη και μέχρι το 2022 θα έχει αποκτήσει συνολικά 24 αεροσκάφη.
Ο συνολικός αριθμός της παραγγελίας της Τουρκίας, που κανείς ωστόσο δεν γνωρίζει πότε θα ολοκληρωθεί, είναι 100 αεροσκάφη. Ούτε ένα περισσότερο όπως διαρρέουν Τούρκοι αξιωματούχοι.
Τώρα, όσον αφορά στην Ελλάδα το πρόγραμμα που μπορεί να υλοποιηθεί είναι η αναβάθμιση των F-16 που έχει η Πολεμική Αεροπορία. Συνολικά 155 μαχητικά Block 52, Block 50 και Block 30. Πολλοί εκτιμούν πώς το αίτημα για την αναβάθμιση μπορεί να κατατεθεί και τους πρώτους μήνες του 2017. Κανείς ωστόσο δεν γνωρίζει ακόμη (καθώς δεν το έχει αποφασίσει η Π.Α.) πόσα αεροσκάφη θα αναβαθμίσει σε κατάσταση «V».
Πρόκειται επίσης για ένα δαπανηρό πρόγραμμα (εκτιμάται πώς και για τα 155 αεροσκάφη μπορεί να ξεπεράσει το 1,7 δισ. ευρώ), αλλά από την άλλη και αναγκαίο προκειμένου να διατηρηθεί σε ένα αξιοπρεπές επιχειρησιακό επίπεδο η κατάσταση της Πολεμικής Αεροπορίας. Σε διαφορετική περίπτωση το αεροπορικό ισοζύγιο στο Αιγαίο όχι μόνο να είναι σε βάρος της Ελλάδας, αλλά η Τουρκία θα ξεφύγει...