Αγωνιώδεις προσπάθειες να εντοπίσουν την αιτία του τεχνικού προβλήματος, που προκάλεσε χάος στις ευρωπαϊκές αερομεταφορές πάνω στην κορύφωση της τουριστικής κίνησης, καταβάλλουν οι αρμόδιες αρχές στη Μεγάλη Βρετανία και την Ιταλία. Η τετράωρη διακοπή του συστήματος ρύθμισης της εναέριας κυκλοφορίας χθες προκάλεσε καθυστερήσεις και ακυρώσεις εκατοντάδων πτήσεων, με τους ειδικούς να εκτιμούν ότι μπορεί να χρειαστούν και... ημέρες (!) για την πλήρη ομαλοποίηση της κατάστασης.
Στο πλαίσιο αυτό, χιλιάδες επιβάτες πέρασαν μια μαρτυρική νύχτα, με τους τυχερούς να κοιμούνται και να τρώνε στα πατώματα των αεροδρομίων και τους άτυχους να μένουν για ώρες μέσα στα αεροσκάφη! Αποτέλεσμα ήταν τα κοινωνικά δίκτυα να κατακλυστούν από τις εικόνες που ανέβασαν οι αγανακτισμένοι επιβάτες.
Από τη χώρα μας εκτιμάται ότι επηρεάστηκαν 85 πτήσεις που είχε προγραμματιστεί να διεκπεραιωθούν μέσω των αεροδρομίων του Ηνωμένου Βασιλείου.
Το τεχνικό πρόβλημα παρουσιάστηκε νωρίς χθες το μεσημέρι και είχε ως αποτέλεσμα να καταρρεύσει το ηλεκτρονικό σύστημα διαχείρισης των σχεδίων πτήσεων, με αποτέλεσμα ο σχετικός χειρισμός να πρέπει να γίνεται χειροκίνητα. Αμέσως προκλήθηκε χάος. Χιλιάδες επιβάτες σε δρομολόγια από και προς τη Μεγάλη Βρετανία κόλλησαν στα αεροδρόμια. Η κατάσταση επιδεινώθηκε, καθώς ακολούθησε αντίστοιχο πρόβλημα στην Ιταλία. Ως άμεση επίπτωση επηρεάστηκαν περισσότερες από 500 πτήσεις με αφετηρία ή προορισμό τη Μεγάλη Βρετανία και περισσότερες από 150 στον εναέριο χώρο της Ιταλίας.
Τελικά το απόγευμα η υπηρεσία ελέγχου εναέριας κυκλοφορίας Nats ανακοίνωσε ότι εντοπίστηκε και αντιμετωπίστηκε το πρόβλημα και δεσμεύτηκε να το διερευνήσει «πολύ διεξοδικά», καθώς υπήρξαν πληροφορίες ακόμη και για επίθεση χάκερ. «Συνεργαζόμαστε τώρα στενά με αεροπορικές εταιρείες και αεροδρόμια για να διαχειριστούμε τις πτήσεις που επηρεάζονται όσο το δυνατόν πιο αποτελεσματικά. Οι μηχανικοί μας θα παρακολουθούν προσεκτικά την απόδοση του συστήματος καθώς επιστρέφουμε στην κανονική λειτουργία», ανέφερε η Nats σε ανακοίνωσή της.
Αναλυτικά η ανακοίνωση τη βρετανικής υπηρεσίας ελέγχου εναέριας κυκλοφορίας
«Εντοπίσαμε και αποκαταστήσαμε το τεχνικό πρόβλημα που επηρέασε το σύστημα προγραμματισμού πτήσεων σήμερα το πρωί. Συνεργαζόμαστε τώρα στενά με τις αεροπορικές εταιρείες και τα αεροδρόμια για να διαχειριστούμε τις πτήσεις που επηρεάστηκαν όσο το δυνατόν πιο αποτελεσματικά. Οι μηχανικοί μας θα παρακολουθούν προσεκτικά την απόδοση του συστήματος καθώς θα επιστρέφουμε στην κανονική λειτουργία.
Το πρόβλημα με τον προγραμματισμό πτήσεων επηρέασε την ικανότητα του συστήματος να επεξεργάζεται αυτόματα τα σχέδια πτήσεων, πράγμα που σημαίνει ότι τα σχέδια πτήσεων έπρεπε να επεξεργάζονται χειροκίνητα, κάτι που δεν μπορεί να γίνει με τον ίδιο όγκο, εξ ου και η απαίτηση για περιορισμούς στη ροή της κυκλοφορίας.
Προτεραιότητά μας είναι πάντα να διασφαλίζουμε ότι κάθε πτήση στο Ηνωμένο Βασίλειο παραμένει ασφαλής και λυπούμαστε ειλικρινά για την αναστάτωση που προκαλεί αυτό. Παρακαλούμε επικοινωνήστε με την αεροπορική σας εταιρεία για πληροφορίες σχετικά με το πώς αυτό μπορεί να επηρεάσει την πτήση σας».
Το τεχνικό πρόβλημα μπορεί να διορθώθηκε, τουλάχιστον σε ό,τι αφορά στη λειτουργία του, αλλά το πρόβλημα για τους επιβάτες παραμένει. Οι χθεσινές καθυστερήσεις και ακυρώσεις πτήσεων υπόσχονται αρνητικά αποτελέσματα για τις επόμενες μέρες, με τους επιβάτες να λένε στο BBC ότι ενδέχεται να μην μπορέσουν να επιστρέψουν σπίτι μέχρι αργότερα αυτή την εβδομάδα. Στο πλαίσιο αυτό, αναζητούν εναλλακτικούς τρόπους να φτάσουν στους προορισμούς τους, οδικώς ή σιδηροδρομικώς.
Είναι χαρακτηριστικό ότι ο υπουργός Μεταφορών Μαρκ Χάρπερ δήλωσε χθες ότι οι πτήσεις εξακολουθούν να «δυστυχώς επηρεάζονται», θέτοντας αμφιβολίες για τα ταξιδιωτικά σχέδια για την υπόλοιπη εβδομάδα.
Ο ειδικός στον έλεγχο εναέριας κυκλοφορίας Doug Maclean, ο οποίος έχει σχεδόν 40 χρόνια εμπειρίας, μίλησε στο BBC για το τι πήγε στραβά. «Το σύστημα επεξεργασίας δεδομένων πτήσης είναι πραγματικά ζωτικής σημασίας για την εκτέλεση του όγκου της εναέριας κυκλοφορίας που διέρχεται από τον εναέριο χώρο του Ηνωμένου Βασιλείου και της Ευρώπης. Όταν ένα αεροπλάνο έρχεται από το Μιλάνο για το Λονδίνο, ας πούμε, όλα τα κέντρα ελέγχου εναέριας κυκλοφορίας θα λάβουν το σχέδιο πτήσης από το αεροπλάνο. Καθώς μεταφέρεται στον αέρα, θα ενημερώνεται καθ' οδόν. Όταν χαλάσει, πρέπει να βάλεις τις λεπτομέρειες σε κάθε πτήση με το χέρι. Έχει γίνει πλέον ένα αρκετά σπάνιο γεγονός».
Καθυστερήσεις παρατηρούνται από όλες τις αεροπορικές που πετάνε και από τους ελληνικούς προορισμούς προς βρετανικά αεροδρόμια, είτε πρόκειται για το μεγαλύτερο αεροδρόμιο της χώρας, το «Ελευθέριος Βενιζέλος», είτε ακόμη και για περιφερειακά αεροδρόμια (British Airways, Ryanair, easyJet, Jet2.com, Aegean κ.α.).
Σημειωτέον ότι η σύνδεση Αθήνας - Λονδίνου είναι η πλέον δημοφιλής για το αεροδρόμιο της Αθήνας, ενώ ειδικά αυτή την περίοδο, λόγω της τουριστικής σεζόν, είναι ιδιαίτερα αυξημένη η κίνηση με το Ηνωμένο Βασίλειο και με απευθείας πτήσεις τσάρτερ από δημοφιλείς νησιωτικούς προορισμούς προς αντίστοιχα βρετανικά αεροδρόμια, με τα αεροπλάνα επίσης να έχουν καθηλωθεί αναμένοντας το «πράσινο φώς» από Βρετανία.
Αντίστοιχο πρόβλημα στο σύστημα ελέγχου εναέριας κυκλοφορίας παρουσιάστηκε και στην Ιταλία. Συνέπεια του προβλήματος ήταν ότι οι πτήσεις προς ιταλικά αεροδρόμια αλλά και από τη δυτική Ιταλία προς άλλες περιοχές της Ευρώπης να καθυστερούν σημαντικά. Ενδεικτικό των καθυστερήσεων είναι πως 150 πτήσεις από και προς τα ελληνικά αεροδρόμια που περνάνε πάνω από τον ιταλικό εναέριο χώρο, καθυστέρησαν και αυτές.
Οι αντιδράσεις των αεροπορικών εταιρειών
Η Jet2 έδωσε μια αίσθηση της κλίμακας του προβλήματος - λέγοντας ότι η βλάβη έχει επηρεάσει «όλες τις αεροπορικές εταιρείες» και ότι «όλες οι πτήσεις που αναχωρούν και επιστρέφουν στο Ηνωμένο Βασίλειο αναμένεται να παρουσιάσουν σημαντικές καθυστερήσεις».
Η British Airways και η Wizz Air δήλωσαν ότι «συνεργάζονται στενά» με την Εθνική Υπηρεσία Εναέριας Κυκλοφορίας για να αντιμετωπίσουν το πρόβλημα και να ενημερώσουν τους επιβάτες.
Η Ryanair ζήτησε συγγνώμη από τους πληγέντες επιβάτες και ξεκαθάρισε ότι «η βλάβη του ATC (έλεγχος εναέριας κυκλοφορίας)... είναι πέρα από τον έλεγχο της Ryanair».
Η Aer Lingus έκανε την ίδια επισήμανση και αναφέρει ότι το ζήτημα σήμαινε «σοβαρούς περιορισμούς σε όλες τις πτήσεις προς το Ηνωμένο Βασίλειο και τις πτήσεις πάνω από τον εναέριο χώρο του Ηνωμένου Βασιλείου».
Η Tui εξέδωσε την εξής συμβουλή προς τους πελάτες της: «Παρακολουθήστε τους πίνακες αναχωρήσεων ή τα email σας για περαιτέρω ενημερώσεις».
Η Virgin Atlantic είχε παρόμοιο μήνυμα- οι επιβάτες της προτρέπονται να ελέγχουν εκ των προτέρων την κατάσταση της πτήσης τους στον ιστότοπο της αεροπορικής εταιρείας.
Ο σκωτσέζικος πάροχος Loganair σήμανε συναγερμό, αναφέροντας ότι υπήρξε «αποτυχία σε όλο το δίκτυο της των συστημάτων ελέγχου εναέριας κυκλοφορίας του Ηνωμένου Βασιλείου σήμερα το πρωί».