Πατριαρχεία

Αρχίσαμε πάλι με το πρωτείο στην Ορθοδοξία! Το Φανάρι επαναφέρει το θέμα όσο Βατικανό & Μόσχα εναγκαλίζονται

Του Μάνου Χατζηγιάννη

Την στιγμή που Βατικανό και Μόσχα πλησιάζουν ολοένα και πιο κοντά με διάφορες αφορμές τις οποίες το ΠΕΝΤΑΠΟΣΤΑΓΜΑ έχει αναλύσει πρόσφατα, το Φανάρι επιχειρεί να θυμίσει τον ... ρόλο του εντός της Ορθδοξίας και επαναφέρει το θέμα του πρωτείου!

Χθες Κυριακή 3 Σεπτεμβρίου στην πόλη Debrecen της Ουγγαρίας, ξεκίνησε η 23η Διεθνής Διάσκεψη της SOCIETY FOR THE LAW OF THE EASTERN CHURCHES, με θέμα: "Πρωτείο και Συνοδικότητα".

Παρόντες εκπρόσωποι του Οικουμενικού Πατριαρχείου οι “πατριαρχικοί” Μητροπολίτης Σηλυβρίας κ. Μάξιμος, ο οποίος εκφώνησε και την εναρκτήρια ομιλία με θέμα: "Contemporary views of Primacy in the Orthodox Church", αλλά και ο Αρχιεπίσκοπος Τελμησσού κ. Ιώβ και ο Επίσκοπος Αβύδου κ. Κύριλλος.

Στην Διάσκεψη απέστειλε χαιρετισμό και ο ίδιος ο Οικουμενικός Πατριάρχης Βαρθολομαίος.

Σε αυτόν τον χαιρετισμό αναφέρει μεταξύ άλλων: “Το ιδιαίτερο πλαίσιο στο οποίο η λειτουργία πρωτοκαθεδρίας και συνοδικότητας μπορεί να διαφέρει από εποχή σε εποχή σύμφωνα με τις ιστορικές περιστάσεις, αλλά το γεγονός της πρωτοκαθεδρίας και της συνοδικότητας είναι ασφαλώς μόνιμη και συνεχής πραγματικότητα. Από αυτή την άποψη, η πρωτοκαθεδρία και η συνοδικότητα θεωρούνται αμοιβαία αδιαχώριστες και αλληλένδετες. Και οι δύο ανήκουν στην ουσία της εκκλησίας και οι δύο είναι ζωτικής σημασίας για την ίδια τη διακονία της εκκλησίας”

Η τοποθέτηση αυτή είναι πλήρως στοιχισμένη με την θεωρία του Μητροπολίτη Περγάμου Ιωάννη Ζήζιουλα ο οποίος σε συνέντευξή του το 2014 ανέφερε χαρακτηριστικά:
“Στη διακήρυξη της Ραβέννας του 2007 αναγνωρίσαμε όλοι ότι το πρωτείο είναι απαραίτητο αλλά είναι και βαθιά ριζωμένο στην Εκκλησιαστική παράδοση των κανόνων της Εκκλησίας. Κι αυτό δεν γίνεται απλά και μόνο για τον ανθρώπινο ‘οργανισμό’, αλλά πρέπει να το δούμε σε σχέση με την συνοδικότητα. Η Εκκλησία είναι μια σύνοδος και σε μια σύνοδο υπάρχει πάντα ο πρώτος, ο νούμερο ένα, το πρωτείο. (...) η Εκκλησιαστική παράδοση είχε κανόνες που ορίζανε το εξής: στην Εκκλησία δεν υπάρχει ποτέ Πρώτος χωρίς την Σύνοδο και δεν υπάρχει ποτέ Σύνοδος χωρίς τον Πρώτο. Η αρμονία δε ανάμεσα στον Πρώτο και την Σύνοδο είναι δώρο της Αγίου Πνεύματος. Αυτή υπήρξε η εκκλησιολογία μας απ’ την αρχή”

Βέβαια οι Ρώσοι απέρριψαν την διακήρυξη της Ραβέννα. Από την πλευρά του το Νο2 του ρωσικού Πατριαρχείου Μητροπολίτης Βολοκολάσμκ Ιλαρίων σε δική του συνέντευξη προ ετών είχε επιμείνει για τον Οικουμενικό Πατριάρχη, πως το πρωτείο του είναι πρωτείο τιμής και συμπληρώνε πως απλώς έχει καθήκοντα συντονισμού! Σε αυτήν την τοποθέτση είχε παρουσιαστεί και η άποψη πως επί μικρασιατικής καταστροφής δημιουργήθηκε μια εντελώς νέα θεωρία,σύμφωνα με την οποία ο Οικουμενικός Πατριάρχης είναι Οικουμενικός όχι μόνο λόγω του τίτλου του, αλλά επειδη έχει οικουμενική δικαιοδοσία επί του συνόλου της Ορθόδοξης Διασποράς!

Διαβάστε ολόκληρo τον χαιρετισμό του Οικουμενικού Πατριάρχη στα αγγλικά όπου αναφέρεται μεταξύ άλλων και στην Σύνοδο της Κρήτης:

Ακολουθήστε το Πενταπόσταγμα στο Google news Google News

ΔΗΜΟΦΙΛΗ